Nederlandse televisiemarkt opnieuw gekrompen
Vakuitgave Telecompaper meldt dat de Nederlandse televisiemarkt voor het vierde kwartaal op rij is gedaald.
In het eerste kwartaal van dit jaar gaat het om 0,1 procent, ondanks een groei van 0,4 procent aan digitale tv-aansluitingen. Analoge televisie is uit de gratie: bijna 90 procent van alle tv-aansluitingen is nu digitaal.
Kabelaanbieder Ziggo zag weer meer klanten vertrekken, ondanks de introductie van een sportzender. “Het nieuwe Ziggo Sport kanaal, exclusief voor Ziggo tv-klanten, helpt misschien bij het vasthouden van klanten, maar lijkt niet voldoende om de groei bij het bedrijf te laten terugkeren”, schrijft Telecompaper.
Ziggo blijft wel onbetwist marktleider. KPN groeide in de periode die het rapport beschrijft naar 29,2 procent marktaandeel. Telecompaper stelt dat met de daling van kabeltelevisie Ziggo en KPN samen in een steeds kleinere vijver vissen. Meer mensen besluiten alleen nog via internet en andere apparatuur naar uitzendingen te kijken.
Een steeds grotere groep begint niet eens aan een traditioneel tv-abonnement, aldus Telecompaper.
Bron: Villamedia