NBF erelid Louis van Gasteren overleden

Gisteravond bereikte ons het het verdrietige bericht dat ons oudste erelid Louis van Gasteren op 10 mei overleden is. De NBF wenst zijn nabestaanden veel sterkte toe.

Louis van Gasteren 1922-2016
erelid NBF
Door: Frits Oostvogel

Gisteravond laat hoorde ik dat Louis van Gasteren is overleden. 93 jaar, na een welbesteed leven als filmmaker en kunstenaar en met veel hulp van zijn levensgezel Joke Meerman tot het allerlaatst actief. Met zijn overlijden eindigt ook een tijdperk in de Nederlandse film. Vanaf de bloei van de Nederlandse documentaire film in de jaren vijftig (Bruin Goud, 1952), moderne filmprojecten als ‘Een zaak van niveau’ uit 1990 tot ‘Het baken van Wassenaar’ van een paar jaar terug. Want als een van de weinigen in zijn vak bleef hij voor veel filmprojecten het medium zelf als concept benaderen. Als volstrekt onafhankelijk producent/regisseur. Ieder project dat hij gefinancierd kreeg -in opdracht of niet- kreeg dan ook een unieke eigen strekking mee. Dat ging door ook toen er van film als drager al lang geen sprake meer was. Met zijn tegendraadse conceptuele visie op film als medium  pionierde Gasteren een belangrijk oeuvre bij elkaar. In beeld, in montage en vaak geaccentueerd door zijn sonore stemgeluid in het commentaar bleef die visie altijd en meteen herkenbaar. Van Gasteren was een veeleisend persoon.  Voor zichzelf, maar ook voor anderen. Iets wat hem in de Nederlandse filmbranche niet altijd even geliefd maakte. In verschillende hoedanigheden (waaronder de NBF) kon ik hem een paar keer kleine dienst bewijzen. ‘MET LOU!, aan de telefoon. De verdere gesprekken over film (in de zin van bewegend beeld met context) op zijn Burcht aan de Kloof zal ik blijven koesteren. Joke en andere direct nabestaanden wens ik veel sterkte met het verwerken van hun verlies.

Met het overlijden van Louis van Gasteren verliest de NBF een zeer gerespecteerd erelid.

De Nederlandse filmbranche verliest misschien wel de grootste en meest toonaangevende pionier in het contextueel omgaan met bewegend beeld. Op welke drager dan ook, tot in het digitale tijdperk waarin we zijn beland.

Bron: