Amsterdam steeds populairder als filmdecor
Amsterdam wordt steeds populairder als filmdecor. Filmploegen uit binnen- en buitenland waren vorig jaar samen ruim tweeduizend dagen aan het werk in de stad. Dat is de helft meer dan in 2014.
In dat jaar bedroeg het aantal draaidagen nog 1300. De stad profiteert onder meer van een nieuwe landelijke regeling waarmee makers van speelfilms en documentaires in Nederland dertig procent van hun productiekosten kunnen terugkrijgen. De verwachting is dat de belangstelling van producenten de komende jaren verder zal toenemen.
De komende maanden staan onder meer opnamen voor een internationale kinderserie van Nickelodeon op de agenda. In de zomer worden twee weken opnamen gemaakt voor The hitman’s bodyguard een actiefilm met Gary Oldman en Samuel Jackson in de hoofdrollen.
Amsterdam timmert zelf ook aan de weg. Met ingang van dit jaar maakt Simon Brester, die als filmloods de filmmakers namens de stad begeleidt, deel uit van de International Trade Desk. De gemeente stelt een ton beschikbaar voor de promotie van Amsterdam als filmdecor in het buitenland. Dat is een goede investering, vertelt Brester. ‘Aan elke filmproductie die we naar de stad halen, hangen gemiddeld achthonderd hotelovernachtingen vast à driehonderd euro. Het levert de stad jaarlijks miljoenen op.’
Gespreid bedje
Het afgelopen jaar zijn tal van maatregelen genomen om filmmakers ook buiten hun hotelkamer in een gespreid bedje te laten belanden. Er zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt over het gebruik van drones boven de stad, en met de nationale politie is een protocol opgesteld voor de beveiliging van acteurs en crews.
Met Tuschinski is verder afgesproken om de bioscoop vaker in te zetten voor internationale premières. In het filmmuseum Eye is een project gestart om filmbeelden en films over Amsterdam uit de archieven te ontsluiten.
Samen met Hilversum heeft Amsterdam het kabinet om steun gevraagd bij de ontwikkeling van Media Valley, een conglomeraat van productiebedrijven en facilitaire bedrijven voor film en televisie. Wat Rotterdam voor het transport is, en Eindhoven voor design, moeten Amsterdam en Hilversum voor media worden.
Bron: Parool/Patrick Meershoek