Vier op de tien huishoudens kijken uitgesteld tv
Uitgesteld tv kijken is populair in Nederland. Een groot deel van de huishoudens kijkt tv-programma’s (terug) via on demand platforms. NPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van Multiscope onder 6.500 Nederlanders.
Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (39 procent) kijken uitgesteld tv via on demand platforms van de publieke omroep en commerciële zenders. NPO.nl heeft de meeste kijkers (36 procent). Daarna volgen RTL XL (16 procent), Kijk.nl (5 procent) en NLziet (1 procent). Meer dan de helft van de gebruikers van deze platforms kijkt ongeveer 3 uur per week uitgesteld tv. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week.
De verhouding tussen mannen en vrouwen is bij de NPO.nl-gebruikers min of meer in evenwicht. RTL XL en Kijk.nl hebben meer vrouwelijke kijkers; bijna zes op de tien. Daarnaast trekt vooral RTL XL veel jonge kijkers. Ongeveer de helft (46 procent) is tussen de 18 en 35 jaar.
Van de NPO.nl-kijkers is slechts 33 procent tussen de 18 en 35 jaar.NPO.nl wordt ruim 40 procent van de tijd via het tv-scherm bekeken. RTL XL en Kijk.nl bekijkt men minder via het tv-scherm (30 procent van de tijd) en vaker via schermen van andere devices. Vooral de tablet en smartphone zijn populaire schermen bij kijkers van RTL XL en Kijk.nl.
De Smart Electronics Monitor is het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het ruim 80 pagina’s tellende rapport geeft inzicht in consumentengedrag, gebruikersprofielen, huidige ontwikkelingen en trends van onder andere smart tv’s, mediaspelers, gameconsoles, video on demand diensten, muziekstreamingsdiensten, uitgesteld tv kijken en e-readerplatforms.
Bron: Multiscope/Broadcast Magazine