HKU-studenten helpen Utrechtse bedrijven hun toekomstdromen te visualiseren

Honderdtwintig tweedejaars studenten van HKU zetten van 18 tot en met 29 januari hun creatieve geesten in voor de toekomst van het lokale bedrijfsleven. In
 21 multidisciplinaire teams voeren de studenten opdrachten uit voor tien ondernemingen uit de regio Utrecht. Ze doen dit in het kader van Imagining Tomorrow, een project dat is geïnitieerd door HKU Media en HKU Kunst en Economie.

Per deelnemend bedrijf onderzoeken en visualiseren de teams van vijf tot zes studenten de toekomstdroom van ‘hun’ bedrijf. De teams werken een paar dagen in het bedrijf om te leren wat er leeft en speelt. De studenten zijn afkomstig van de opleidingen Graphic Design, Product Design, Fashion Design, Photography, Illustration, Audiovisual Media, Animation, Visual Art and Design Management (VADM) en Art and Media Management (AMM).

Het thema voor Imagining tomorrow is het idee van de zogeheten circulaire economie. Dit betekent veelvuldig hergebruik van producten en materialen, wat naast positieve milieueffecten moet leiden tot meer samenwerking tussen ondernemers, innovatie, minder grondstoffenverbruik en minder afval. Deelnemende bedrijven zijn onder andere Tivoli Vredenburg, UtrechtInc, Rabobank Utrecht, JHK Architecten, UtrechtInc, CineMec, BeeBlue en Art Partner.

Finale in CineMec Utrecht
De studenten zijn helemaal vrij in de wijze waarop ze de toekomstdroom van de bedrijven visualiseren. Het kan een installatie zijn, een performance of video, maar ook een zichtbaar concept. 
Medewerkers van de bedrijven krijgen op de voorlaatste dag van Imagining Tomorrow de resultaten te zien. Elk bedrijf nomineert één team voor de finale, deze vindt een dag later, op 29 januari, plaats bij CineMec Utrecht.

De finale bestaat uit een eindexpositie met resultaten van alle teams. Een jury beoordeelt de tien finalisten en kiest een winnaar. De jury bestaat uit Désirée Majoor, lid van het College van Bestuur van HKU en Walter Amerika, directeur van U-Create Utrecht.

Studenten vullen vanaf 18 januari de website imaginingtomorrow.hku.nl met verse content over hun activiteiten, de deelnemende bedrijven en hun eigen vorderingen. Het project staat onder leiding van docent creatief ondernemerschap Robert-Jan Hofhuis.

Bron: HKU