IKON neemt na 70 jaar afscheid met tv-nacht

De IKON neemt op 28 december afscheid van het publieke bestel met een tv-nacht op NPO 2: IKON 1001 Nacht. Van middernacht tot het ochtendgloren is een dwarsdoorsnede van het veelbesproken tv-oeuvre van de afgelopen zeventig jaar te zien.

De nacht is ingedeeld in zes genres waarmee de interkerkelijke omroep zich profileerde: jeugd, documentaire, (docu)drama, praatprogramma’s, journalistieke reportages en levensbeschouwelijke programma’s. Er komen fragmenten en afleveringen van programma’s langs die in het collectieve geheugen gegrift staan, zoals de Geloof, Hoop en Liefde Show, Kenmerk, Hoera een Homo, De Jongens Veerman, Woord voor Woord en Dood op verzoek en recentere programma’s als: LUX-Grote denkers over de toekomst, Spraakmakende Zaken, Paul Rosenmöller en…, Het Vermoeden en Mensjesrechten.

De IKON, 1 januari 1946 opgericht als IKOR, verliest na 70 bewogen omroepjaren haar zendtijd, net als de andere kleine, levensbeschouwelijke omroepen zonder leden. Al deze omroepen hebben intussen onderdak gevonden bij de grote omroepen. De IKON is halverwege 2013 ingetrokken bij de EO, waar de samenwerking al snel op gang kwam. Er zijn inmiddels diverse gezamenlijke tv-programma’s tot stand gekomen waaronder Dood voor beginners en zondag 6 december begint de gezamenlijke serie De Pelgrim.

Een aantal van de huidige IKON-programma’s wordt straks onder de EO-vlag uitgezonden, zoals de documentaires in 2Doc, de Nachtzoen, de serie Om de Oude Wereldzee en het zondagochtendprogramma De Nieuwe Wereld. Ook de Vermoeden-viering – de radiokerkdienst nieuwe stijl – wordt door de EO overgenomen. Margje de Koning, hoofd televisie en radio van de IKON, is blij dat een deel van de programmering meegaat naar de EO. “We zijn twee jaar geleden bijzonder gastvrij ontvangen door de EO. Beide partijen zagen vanaf het begin de meerwaarde van deze samenvoeging”, zegt De Koning. “De EO wil met de IKON haar levensbeschouwelijk pallet verbreden. Dat kan ze nu waarmaken.”

De IKON kreeg haar zendtijd van acht (protestants) christelijke kerken en geloofsgemeenschappen, waarvan de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) de grootste is. De omroep heeft nooit spreekbuis van deze kerken willen zijn. Daardoor was er altijd een ‘gezonde spanning’ tussen de kerken en de zendgemachtigde. Zo riep het stopzetten van de tv-kerkdiensten, waar het gespreksprogramma Het Vermoeden voor in de plaats kwam, nogal wat protesten op. Ook in de overige programmering heeft de IKON de controverse nooit gemeden. Een voorbeeld daarvan was de documentaire Dood op verzoek in 1994, die achteraf wordt gezien als een van de belangrijkste aanjagers van het euthanasiedebat in binnen- en buitenland.

Veel televisiepersoonlijkheden begonnen hun carrière bij de IKON, onder wie Catherine Keyl, Pia Dijkstra, Jacobine Geel, Cees Grimbergen en programmamakers als Sunny Bergman. Niet alleen op televisie, ook op radio en via internet was de IKON aanwezig, vaak als ‘luis in de pels’.

Bron: IKON/Broadcast Magazine