EYE eert Kees Hin

Met een drie dagen durend programma rond de Amsterdamse filmer en kunstenaar Kees Hin zoomt EYE van 15 tot en met 17 januari 2016 in op het oeuvre van een van de belangrijkste filmmakers van naoorlogs Nederland.

De bijna 80-jarige Hin heeft zijn archief aan EYE overgedragen, dat door EYE en Beeld en Geluid ontsloten wordt. Het oeuvre van Hin is een schatkamer die een halve eeuw Nederlandse geschiedenis en cultuur weerspiegelt. Zelfs op de afgelopen editie van het NFF werd er nog een nieuwe documentaire van de filmmaker getoond: HET SCHERPE OOG VAN AAT VELDHOEN.

Op speelse wijze is Hin voortdurend op zoek naar de essentie van de cinema. Een selectie uit Hins oeuvre van 110 titels is te zien, waaronder HET SCHADUWRIJK (foto boven), VOLHARDING en DE SALON VAN HET VERDRIET. Er zijn premières van een film óver Hin (HERBERG VAN HET GEHEUGEN van Barbara den Uyl) en een film mét Kees Hin (WHILE LOOKING FOR THE DEVIL van Diego Gutierrez en Danniel Danniel). Ook is er de presentatie van een monografie.

Tijdens de feestelijke openingsavond op 15 januari gaan twee producties in première: SCREEN (10’), een multidisciplinair project van K. Schippers, met een live koor, en de documentaire over Kees Hin van Barbara den Uyl. In HERBERG VAN HET GEHEUGEN gaat Den Uyl met Hin naar een van de depots van EYE, en neemt Hins omvangrijke oeuvre door. Alles komt aan bod: de provocerende experimenten, de samenwerking met kunstenaars, onder wie K. Schippers en Otto Ketting, de permanente aanwezigheid van de oorlog en de noodzaak te spelen met de realiteit, omdat het leven anders ondraaglijk zou zijn.

Op de openingsavond vindt ook de presentatie plaats van een monografie over Kees Hin, geschreven door film- en cultuurjournalist Sandra van Beek: De gevoelige plaat. Het ingetogen cinematografische oeuvre van Kees Hin. In deze publicatie is een dvd opgenomen met de film van Barbara den Uyl.

Kees Hin (1936, Haarlem)
Het oeuvre van Kees Hin is een continu onderzoek naar de beleving en de representatie van de werkelijkheid. Dat is essentieel voor een documentair filmmaker, maar bij Kees Hin is dat niet los te zien van poëzie, dans en muziek, van trauma, de weerbarstigheid van het bestaan en compassie. De films van Hin zijn alles behalve schoolse documentaires. Zij onderzoeken het onderwerp van de film, maar ook het medium zelf: het goede ritme, het juiste beeld, de verborgen betekenissen. Op speelse wijze is Hin voortdurend op zoek naar de essentie van de cinema.

Hin was in 2015 precies 50 jaar actief als filmmaker. In december 2016 wordt hij 80 jaar. Hin begon zijn carrière in 1962 als assistent van de wereldberoemde filmmaker Bert Haanstra. In 1965 maakte hij zijn regiedebuut met de documentaire over de Nederlandse aardoliemaatschappij ONDERAARDS, wat ook het begin inluidde van een levenslange scenario-samenwerking met de Nederlandse schrijver K. Schippers. Voor zijn gehele oeuvre ontving hij in 1985 de L.J. Jordaanprijs.

Als filmmaker laat Kees Hin zich niet makkelijk typeren. Veel van zijn films balanceren op de grens tussen documentaire en speelfilm, en hij schuwt het experiment bepaald niet. Het tijdschrift Metropolis M noemt hem ‘de dichter onder de filmmakers’, omdat hij bestaande beelden een nieuwe betekenis probeert mee te geven, waardoor weer iets nieuws ontstaat.

15 t/m 17 januari 2016: Een montage van gelukkige momenten – Het werk van Kees Hin, EYE, IJpromenade 1, Amsterdam.  Het volledige programma vind je hier.

Bron: EYE