Refugee Republic winnaar Dutch Design Awards

Dit weekeinde zijn in de Effenaar in Eindhoven de jaarlijkse Dutch Design Awards uitgereikt. Grote winnaar werd Submarine Channel: het bureau won met Refugee Republic de Future Award en sleepte ook de prijs in de categorie Communication in de wacht.

Refugee Republic is een interactieve online documentaire over het dagelijks leven in het Syrische vluchtelingenkamp Domiz in Noord-Irak. Tekeningen, foto’s, film, geluid en tekst portretteren zowel de vluchtelingen als hun (tijdelijke) wereld. Met de Future Award (prijs voor het meest belovende ontwerp voor de toekomst) beloont de internationale jury onder voorzitterschap van Frank Houben (Global Brand Director KLM) een relevant project over een actueel thema met een duidelijk maatschappelijk nut.

“Refugee Republic is, ondanks het zware onderwerp, een hartverwarmend pleidooi voor medemenselijkheid”, schrijft de jury in haar rapport, omdat de bewoners van het kamp niet als slachtoffer maar als mens worden afgebeeld.

Submarine Channel valt regelmatig in de prijzen. De Nederlandse interactieve documentaire Last Hijack, gemaakt in coproductie met IKON en ZDF, won in april een Emmy Award in de categorie non-fictie.

Bron: Dutch Design Awards/Broadcast Magazine