Eric de Kuyper herdenkt Chantal Akerman
De Belgische regisseuse Chantal Akerman overleed 6 oktober jl. op 65-jarige leeftijd. Als eerbetoon wijdt EYE een avond aan de films van Akerman, een van de belangrijkste filmvernieuwers van de vorige eeuw. Schrijver en filmer Eric de Kuyper herdenkt deze bijzondere maker bij een voorstelling van News from Home, Akermans portret van haar moeder.
De voorstelling is zondag 18 oktober, 20.00.Voor de in memoriam-avond in EYE houdt De Kuyper – in de vroege jare negentig adjunctdirecteur van het Filmmuseum – een speciale inleiding. Hij spreekt over het werk van Akerman en de bijzondere kopie van News from Home die EYE vertoont. Klik hier voor meer informatie.
Chantal Akerman brak op 25-jarige leeftijd internationaal door met het krachtige, ingetogen drama Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles. In dit indringende meesterwerk is Delphine Seyrig magnetisch als Brusselse huisvrouw die nauwgezet wordt geobserveerd in haar dagelijkse bezigheden. Akerman bouwde haar film zorgvuldig op rond repeterende handelingen en werkt langzaam naar een uitbarsting toe. De film werd door het Amerikaanse blad The Village Voice tot een van de grootste films van de 20ste eeuw verkozen.
De Belgische cineaste richt onze aandacht op de kleinste gebaren, die doorgaans in films verloren gaan: een mes dat bijna uitglijdt tijdens het aardappelschillen, een licht dat onnodig wordt uitgeschakeld, het zetten van koffie in een thermoskan. Bestek afdrogen. Schoenen poetsen. Gehakt met ei mengen. Drie dagen lang volgen we Jeanne Dielman, een parttime prostituee wier leven bepaald wordt door routine, tot zich barsten beginnen te vertonen. Chantal Akerman noemde Jeanne Dielman een ‘liefdesfilm voor mijn moeder’, als erkenning voor het type vrouw dat gevangen zit in het soort kleinburgerlijk leventje waaraan zijzelf wist te ontsnappen.
‘Jeanne Dielman heeft nog niets van zijn overrompelende kracht verloren. (…) Alleen al om Jeanne Dielman verdient Chantal Akerman haar plaats in het pantheon van grote cineasten.’ Trouw
‘Akerman is een van de belangrijke filmvernieuwers van de vorige eeuw.’ Sight and Sound
Akerman stopte vroegtijdig met de filmacademie en raakte beïnvloed door de structurele cinema toen ze op twintigjarige leeftijd naar New York ging en in contact kwam met werk van filmkunstenaars als Michael Snow, Yvonne Rainer en Andy Warhol. Akerman maakte naast Jeanne Dielman onder andere de architectonische meditatie Hotel Monterey (1972), het obsessieve portret van vervreemding Je tu il elle (1975), de autobiografische elegie over New York News from Home (1976) en de sobere antiromance Les rendez-vous d’Anna (1978). Daarna maakte ze de Proust-adaptatie La captive (2000) en de documentaire over Mexicaanse immigratie naar de VS From the Other Side (2002). Haar laatste film No Home Movie zal te zien zijn op het komende IDFA.
Meer informatie over de avond rond Akerman in EYE volgt.
Bron: EYE