Gouden Kalf voor de Filmcultuur naar Sandra den Hamer
Sandra den Hamer is vanavond tijdens de Openingsavond van het 35e Nederlands Film Festival geëerd met het Gouden Kalf voor de Filmcultuur 2015 (voorheen Gouden Kalf voor de Cultuurprijs). Het Bestuur van de Stichting Nederlands Film Festival kent het Gouden Kalf voor de Filmcultuur toe aan personen of instanties die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse filmcultuur.
De toelichting vanuit de jury op de toekenning van het Gouden Kalf voor de Filmcultuur:
“Het filmklimaat in een land wordt bepaald door veel factoren: de visie van Fondsen, de aanwezigheid en uitstraling van filmfestivals, de toegang tot filmarchieven, de kwaliteit van een filmmuseum. Zoals de Warme Golfstroom in het noordelijkste puntje van Schotland palmbomen doet groeien aan de kust, zo is het een bevlogen stagiaire van de toenmalige Nederlandse Filmdagen na 30 jaar lang vol overgave op diverse terreinen voor de film te hebben gewerkt, gelukt een bloeiende filmoase te creëren aan het Amsterdamse IJ.
Sandra den Hamer, want over haar hebben we het, was jarenlang de drijvende kracht en directeur van het International Film Festival Rotterdam. Zij stond aan de wieg van de Cinemart en het Hubert Bals Fonds, twee unieke initiatieven die Nederland als land voor internationale art filmproducties op de kaart zetten, en overal navolging kregen. Met als resultaat een kleurrijke waaier van vele tientallen avontuurlijke, experimentele en soms zonderlinge filmproducties uit alle werelddelen.
Het lokale zien in een internationale context, dat is altijd Sandra’s motto geweest. En dit motto is zij ook als directeur van EYE Filmmuseum Nederland trouw gebleven. Dat het prachtige gebouw van EYE er is gekomen danken we voor een groot deel aan haar doorzettingsvermogen en tactisch vernuft. En dat EYE, dat het filmische erfgoed van Nederland beheert, intussen een prominente plek heeft verworven tussen de internationale filminstellingen danken we aan het gemak waarmee Sandra internationaal opereert. Iedereen in filmland kent en waardeert haar. Ze staat bekend om haar nuchtere aanpak en haar tegendraads denken. Al een half leven lang bewijst Sandra den Hamer dat zij een van die Golfstromen is die het Nederlands filmklimaat voorgoed heeft opgewarmd.”
Sandra den Hamer (1959) studeerde Film- en TV-wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Tijdens haar studie werkte ze als vrijwilliger en parttime medewerker bij ondermeer het Nederlands Film Festival, het Holland Festival en Holland Film. In 1986 begon zij haar carrière in 1986 bij het International Film Festival Rotterdam, waar ze begon als coördinator van CineMart en was ze mede verantwoordelijk voor de uitbouw van de CineMart tot eerste coproductiemarkt in Europa. Ze was ook mede initiatiefnemer en jarenlang coördinator van het Hubert Bals Fonds, dat filmmakers in ontwikkelingslanden financieel ondersteunt. In 1992 werd ze benoemd tot adjunct-directeur. In 2000 werd zij, samen met Simon Field, benoemd tot directeur van het International Film Festival Rotterdam, waar ze in 2004 algemeen directeur werd.
Vanaf 1 september 2007 is zij directeur van het Filmmuseum in Amsterdam, dat op 1 januari 2010 fuseerde met Holland Film, Nederlands Instituut voor Filmeducatie en de Filmbank tot EYE. In april 2012 opende Den Hamer samen met toenmalig Koningin Beatrix het iconische museumgebouw aan de noordelijke IJ-oever in Amsterdam. Momenteel wordt gebouwd aan het nieuwe EYE collectiecentrum dat in 2016 zal worden opgeleverd.
Den Hamer was lid van de adviescommissie van het Nederlands Filmfonds voor lange speelfilms en was ondermeer bestuurslid van FINE (Film Investors Netherlands), AVEA (Audiovisual Entrepreneurs of Africa) en het Rotheater in Rotterdam.
Momenteel zit Den Hamer in de Raad van Toezicht van Eurosonic Noorderslag, in het bestuur van de Museumnacht en in het bestuur van Cinema Digitaal. Daarnaast is ze lid van de adviescommissie Theater van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Ledenraad van de Rabobank Amsterdam en de Raad van Advies van het Nederlands Film Festival. Verder is ze voorzitter van CCDD (Culturele Coalitie Digitale Duurzaamheid).
Het Gouden Kalf voor de Filmcultuur wordt sinds 1981 uitgereikt tijdens het Nederlands Film Festival, indien het festivalbestuur daartoe aanleiding ziet. Eerder ging het Gouden Kalf naar Burny Bos (2014), Monique van Schendelen (2013), Willeke van Ammelrooy (2012), Rolf Orthel (2010), Doreen Boonekamp (2009), Rutger Hauer (2008), Robby Müller (2007), Hans Kemna (2005), Jan Decleir (2003), Louis van Gasteren (2002), René Scholten (2001), Matthijs van Heijningen (1999), Geoffrey Donaldson (1998), Robbert Wijsmuller (1997), Jeroen Krabbé (1996), Wim Verstappen (1995), Jan de Vaal (1994), Jan Blokker (1993), Paul Verhoeven (1992), De Filmkrant (1991), Jos Stelling (1990), Ellen Waller (1989), Johan van der Keuken (1988), Fons Rademakers (1987), Anton Koolhaas (1986), Joris Ivens (1985), J.M.L. Peters (1984), Bert Haanstra (1983), Dan Ireland (1982) en J.G.J. Bosman (1981).
Bron: Nederlands Film Festival