Nederlandse film beleeft (nu al) een topjaar

De eerste zes maanden van 2015 zijn voor de Nederlandse film zeer succesvol geweest. In vergelijking met dezelfde periode in 2014 kochten dit jaar meer mensen een kaartje voor een film van eigen bodem, 42 procent om precies te zijn. Het marktaandeel van de Nederlandse film in het totale bioscoopbezoek steeg van 18 procent naar 23 procent, één van de hoogste niveaus in jaren. Dit blijkt uit bekendgemaakte cijfers van Stichting Filmonderzoek.

De twee grote publiekstrekkers waren Gooische Vrouwen 2 (818.000 bezoekers in 2015) en Michiel de Ruyter (700.000 bezoekers). In de lijst met best bezochte films in 2015 staan deze twee Nederlandse kaskrakers op een respectievelijk tweede en vierde plek. Ook de Hazes-biopic Bloed Zweet & Tranen scoort goed met een twaalfde plaats. Daarnaast werden er in mei en juni veel meer Nederlandse films dan vorig jaar in de bioscoop uitgebracht. Een aantal weken bestond bioscooptoptien zelfs uit zeven films uit eigen land.

De topvijf filmbezoeken in Nederland in de eerste helft van 2015:

1. Furious 7 (956.000 bezoekers)
2. Gooische Vrouwen 2 (818.000 bezoekers)
3. Fifty Shades of Grey (749.000 bezoekers)
4. Michiel de Ruyter (700.000 bezoekers)
5. Jurassic World (616.000 bezoekers)

In de meeste Europese landen heeft het nationale product het een stuk minder gedaan. In Engeland is The Theory of Everything op de achtste plek de enige Britse film in de Engelse toptien en in Frankrijk is de komedie Papa ou Maman op plaats zeven de hoogstgenoteerde Franse productie.

He totale bioscoopbezoek steeg dit jaar met 12 procent, mede te danken aan een succesvol tweede kwartaal (plus 21 procent). Dit kwam vooral door een aantal nieuwe bioscoopcomplexen, waaronder JT bioscopen in Kerkrade (plus 32 procent), Hilversum (plus 74 procent) en Eindhoven (plus 18 procent). Vooral het aantal bioscoopbezoeken groeide; het bezoek aan filmtheaters en filmhuizen bleef stabiel. In Amsterdam zorgde de Filmhallen voor een groei van 25 procent van bezoek aan de hoofdstedelijke filmtheaters.

In de grote steden, waar Pathé het monopolie op commerciële bioscopen heeft, is de groei een stuk minder. Het bioscoopbezoek in Amsterdam steeg met bijna 4 procent, maar Pathé leverde in de hoofdstad 2,5 procent in. Het totale bezoek in Den Haag wist slechts 2,5 procent te groeien. Alleen Rotterdam doet het met een groei 6 procent relatief goed. Niet bekend is hoe Pathé in deze steden heeft gescoord.

Utrecht kent nauwelijks groei, omdat plannen voor nieuwe bioscopen al jaren op de plank liggen. Na jarenlange strijd zijn dit voorjaar de vergunningen voor een megabioscoop vlak bij de Jaarbeurs eindelijk rondgekomen. Binnen een paar jaar verrijst daar een bioscoop met 14 zalen en 3.300 stoelen. Naar verwachting resulteert dit in 1,25 miljoen extra bezoekers per jaar. Ook bioscoopketen JT heeft onlangs bekend gemaakt binnen drie jaar nieuwe megabioscopen in Amsterdam en Rotterdam te willen openen, met hun voor Nederland exclusieve Dolby Cinema concept, met de nieuwste beeld- en geluidtechniek.

Bron: HP de Tijd