Paramount sluit baanbrekende deal voor kortere window

Paramount Pictures heeft onlangs een opzienbarende deal aangekondigd met AMC Theatres en Cineplex Entertainment. In samenwerking met beide grote bioscoopketens, gaat Paramount aankomende herfst met twee van haar titels een kortere window testen. Het is de allereerste overeenkomst tussen een grote studio en twee belangrijke bioscoopketens op dit vlak en kan, gezien de langlopende en verhitte discussies over de windows tussen vertoners, studio’s en distributeurs, als een mijlpaal beschouwd worden.

Het gaat om twee releases in oktober, namelijk  Paranormal Activity: The Ghost Dimension, en Scouts Guide To The Zombie Apocalypse. Gewoonlijk komen studio films pas 90 dagen na de bioscooprelease beschikbaar voor de digitale home video markt. Deze twee films zullen al na 17 dagen nadat ze uit de meeste bioscopen verdwenen zijn, en in minder dan 300 zalen draaien,  beschikbaar komen voor de digitale verkoop.

In ruil daarvoor krijgen beide bioscoopketens een percentage van de revenues (van iTunes en andere online winkels) gedurende de gedurende 90 dagen vanaf de oorspronkelijke VS bioscooprelease. Daarmee is de overeenkomst een compromis die aan de belangen van zowel vertoners, en studio’s en distributeurs tegemoet komt. Het vertonersdeel zal zodanig opgebouwd zijn, dat het in verhouding staat tot het marktaandeel van de betreffende bioscoop, maar verdere details zijn daarover niet bekend.

De keuze voor lowbudget films die in de herfst uitkomen, is genomen om het risico laag te houden. Desondanks wordt het feit dat een grote studio met twee belangrijke bioscoopketens deze deal is aangegaan, als een eerste stap beschouwd in een mogelijke verandering van het huidige, traditionele window model. Uit de internationale vakpers valt op te maken dat de meeste experts de blockbusters en zomerhits echter niet geschikt achten voor dergelijke deals. Vermoed wordt dat het de richting op zal gaan van maatwerk: verschillende modellen voor verschillende films.

National Association of Theatre Owners zegt al jaren de sector aan te moedigen een model te ontwikkelen waarvan alle partijen kunnen profiteren en verheugd te zijn over deze stap van de studio. AMC en Cineplex benadrukken dat het een experiment is waarbij ze vooral geïnteresseerd zijn in het effect op het filmbezoek en online consumentengedrag. Paramount zegt ook in gesprek te zijn met andere vertoners.

In de Nederlandse bioscoopsector wordt met belangstelling naar deze nieuwe ontwikkeling gekeken. Ron Sterk, directeur van JT Bioscopen, noemt de deal een interessant experiment: “Een eventuele verkorting van de Windows vraagt om nieuwe business modellen voor zowel exploitanten als rechthebbenden. Zoiets staat er niet in één keer dus dit is een mooie oefening.”

Ook Karel de Vries, managing director Universal  Pictures International Netherlands, noemt het een interessante ontwikkeling maar benadrukt dat het om een experiment gaat. “Een duidelijke poging van de studio’s, die in de huidige markt enorm onder druk staan en daarmee bedoel ik piraterij, proberen de levenscyclus van een product te verlengen. Vanuit het perspectief van distributeurs is het niet baanbrekend, maar wel interessant. Wat deze deal wel illustreert is dat je per film een model moet maken. Het is niet ‘one size fits all.”

Bron: Holland Filmnieuws