MPJC2015: een terugblik

Act Global – Nederlandse media ondernemers die pionieren in het buitenland. Onbekend in eigen land, maar groot in het buitenland. Tijdens MPJC2015 stonden ze in de schijnwerpers in Hilversum.  Wat zij hadden te zeggen?

– ‘TV is nog niet dood, maar het dak lekt’ – Jan Riemens (Zoomin.TV) over de opmars van online video
– ‘De nieuwe generatie is gratis content gewend. De adverteerder gaat dat betalen’ – Eelko van Kooten (Spinnin’Records) over verdienmodellen in de muziek en media industrie
– ‘YouTube heeft meer invloed dan TV. De interactie op YouTube is gigantisch.’ – Enzo Knol legt uit waarom hij geen real life soap op TV wilt
– ‘Wij proberen de overkant te bereiken en daarbij hebben we geen drenkeling om de nek nodig’ – Henk Hagoort, doelend op de problemen waarin veel dagbladconcerns zitten
– ‘Als Nederland een onderneming was, had China ons allang gekocht als testpark.’ – Frank Botman over de Nederlandse media industrie
– ‘1% van het bedrijf was eigenlijk een betere deal geweest’ – Jeroen Wijering over de levering JW player aan YouTube waar hij slechts 15 euro aan verdiende

Daarnaast waren er keynote speeches van David Mattin (Trendwatching.com) en William Uricchio (MIT), een live demo van Cameraad van Nu.nl, een presentatie van de nieuwste GfK cijfers en de première van de VPRO VR Productie ‘De volmaakte mens’.

Foto’s

– De foto’s van MPJC 2015, gemaakt door Mark Janssen van ECP, zijn te vinden op Flickr.
– Daarnaast zijn er 360 graden foto’s gemaakt door Henri Smeets van C360 – deze zijn hier te vinden.

Video’s

– Keynote Speech David Mattin (Trendwatching.com)
– Liesbeth Nekkers (GfK) met de nieuwste GfK cijfers
– Interview met Henk Hagoort (NPO)
– Interview met Arno Otto (RTL)
– Keynote Speech William Uricchio (MIT)
– Enzo Knol over het geheim van zijn vlog
– Interview Frank Botman (Dasym)
– Geert Jan Bogaerts (VPRO) met eerste VPRO VR productie
– Robert Overweg (Triple IT) over Beyond Sports
– Jan Riemens (Zoomin.TV) over online video)
– Live vanuit New York: Jeroen Wijering (JW Player)
– Live demonstratie van Cameraad door Gert Jaap Hoekman (Nu.nl)
– Interviewsessie met Eelko van Kooten (Spinnin’Records) en Michelle van Mil (Veejays.com)

– Ook de videoquotes staan online, je vindt het overzicht hier.
– FCKlap maakte een compilatie van MPJC met interviews met Henk Hagoort en Arno Otto

Verslagen (incl. slides)

Sessie 1: TRENDS, CIJFERS EN HET PLAN VAN DE NPO

– David Mattin: Big data drijft revolutie in verhalen vertellen aan
– Liesbeth Netkkers (GfK): Facts & Figures
– Interview Henk Hagoort & Arno Otto: Digitale strategie van NPO en RTL

Sessie 2: Expertsessies
Een aantal aanbieders heeft een verslag gemaakt van hun sessie:

– Drie cases die de grenzen van Virtual Reality verkennen
– Big Data voor mediabedrijven
– Stimuleringsfonds voor de Journalistiek biedt toekomstscenario’s
– HbbTV Update

Sessie 3: IMMERSIVE MEDIA, DATA, CHINA EN VIRTUAL REALITY

– William Uricchio: Data driven storytelling
– Enzo Knol is gewoon zichzelf
– Frank Botman: “Als Nederland een testpark was zou China het allang gekocht hebben”
– Virtual Reality: VPRO en Beyond Sports

Sessie 4: MULTICHANNEL NETWORKS, MUZIEK, EN LIVE VIDEO

– Jan Riemens: Video of de gladiolen
– Jeroen Wijering: maker van de bekende JW Player
– Nu.nl lanceert Betaversie Cameraad voor live burgerverslaglegging
– Innovatie uit de muzieksector: Spinnin’Records en Veejays.com

Bron: MPJ