Nieuwe panelleden NBF netwerkborrel van 22 juni – Marketing & distributie: bereik een groter publiek nog voor je film klaar is

Zou het niet beter zijn als er vanaf het eerste idee voor een film al iemand meekijkt en tips geeft hoe het publiek het beste bereikt kan worden? Wat in het buitenland steeds normaler wordt, is in Nederland een gevoelig onderwerp: iemand die al tijdens de scriptfase vertelt welke veranderingen tot een breder en groter publiek kan leiden. Welke acteurs moet je kiezen? Hoe bind je je publiek nog voor de film klaar is, aan je film? En hoe kun je op die manier je film makkelijker verkopen of financieren? En wat is nou de rol van de producent en de regisseur in die nieuwe setting?

Op de NBF netwerkborrel op a.s. maandag 22 juni gaan we met een panel van experts in op deze vragen. Ron Toekook (NBF) praat samen met Hein van Joolen en Errol Nayci over hun ervaringen. We kijken naar voorbeelden als De Surprise en de nieuwe film Brimstone, maar kijken ook naar marktontwikkelingen.

Panel

Errol Nayci is een filmkenner – en filmliefhebber – die zijn sporen in het productie- en distributievak al ruimschoots heeft verdiend. Als director of operations houdt Errol zich bij FourOne.Media bezig met de supervisie van alle projecten die in productie en ontwikkeling zijn. Eerder in zijn carrière was hij bij Walt Disney Studios Motion Pictures Netherlands actief in distributie, en als manager aldaar onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse bioscooprelease van Pirates of the Carribean: At World’s End en Ratatouille. Daarna bracht hij zijn kennis en ervaring als producer marketing en distributie (PMD) in praktijk en gaf hij in opdracht van producenten en distributeurs leiding aan de marketing van onder andere De Heineken OntvoeringAlleen maar nette mensen en Alles is familie. Vanuit zijn eigen bedrijf produceerde Errol onder meer de films De Grot, Loenatik, de moevie, Loenatik, te gek! en het voor een Oscar genomineerde Iedereen beroemd! Als associate producer was hij betrokken bij Chez Nous. Recent produceerde Errol de speelfilm Kidnep, die in 2015 in de bioscopen wordt uitgebracht.

Hein van Joolen (Dubai, 1980) is via bijbaantjes bij Jogchem’s Theaters en Pathé de filmdistributie ingerold. Eerst bij Independent Films op de marketing, vervolgens bij Universal Pictures, Benelux Film Distributors en Lumière Publishing op de sales. Bij Lumière was hij, naast de sales, ook verantwoordelijk voor de theatrical afdeling. In 10 jaar tijd heeft hij een grote variëteit aan films uitgebracht – van Hollywood blockbusters tot piepkleine arthouse films. Na altijd voor bazen te hebben gewerkt, was het halverwege 2014 tijd voor iets nieuws. Met het starten van zijn eigen bedrijf Gusto entertainment heeft hij zich duidelijk 1 doel gesteld: meer mensen naar de (Nederlandse) film in de bioscoop krijgen. Allereerst door voor producenten na- en mee- te denken over de positionering van de te maken film. Door al in een zo vroeg mogelijk stadium de doelgroep te bepalen. Door al vroeg een publiek op te bouwen mbv social media. Door in het algemeen advies te geven over hoe met een paar kleine aanpassingen aan bv script en casting toch het verhaal verteld kan worden dat de maker graag wil vertellen, en tegelijkertijd de kans op het bereiken van een breder en vooral groter publiek te vergroten. Films waar hij nu bij betrokken is zijn onder andere De Surprise, Prins, Waterboys en Brimstone.

Ron Toekook is bestuurslid van de NBF heeft voor verschillende entertainmentbedrijven en de telecom gewerkt. Verantwoordelijk voor het omzetten van formats van films naar console videogames, de liverechten van het eredivisievoetbal, het ontwerpen van een IPTV-platform, internationaal leiding geven aan online-afdelingen of digitale marketing, alles staat altijd in het teken van je klant of publiek bereiken. Sinds kort initiëert en produceert hij weer films. Maar in tegenstelling tot de klassieke route van omroepen en fondsen, richt hij zich vooral op marktpartijen. Daarbij kijkt hij met de makers mee om veel aandacht te steken in het verhaal en te kijken hoe het publiek beter bereikt kan worden. In het buitenland is dit een bekender proces, in Nederland ligt dat gevoeliger, maar uiteindelijk is het belangrijk dat films het publiek bereiken.

Dinnerdeal
Bezoekers van de NBF netwerkborrel kunnen gebruik maken van een speciale dinnerdeal. Er is keuze tussen een menu met één gang (€12,50) en twee gangen (€18,50), bij binnenkomst af te rekenen bij de bar. Het diner wordt om 18:30 geserveerd in het Kring-restaurant. Via Eventbrite kun je aangeven of je gebruik wilt maken van de dinnerdeal. Aanmeldingen dienen uiterlijk op vrijdag 19 juni binnen te zijn.

Programma
17:30 – 18:30   inloopborrel in de bar van De Kring
18:30 – 19:45   gezamenlijk diner in het Kring-restaurant (optioneel)
19:45 – 20:00   inloop programma
20:00 – 21:30   programma in Club Up
21:30 – 23:00   borrelen in de bar van De Kring

Wat NBF netwerkborrel  Marketing & distributie: bereik een groter publiek nog voor je film klaar is
Wanneer Maandag 22 juni 2015
Waar De Kring, Kleine-Gartmanplantsoen 7-9 1-hoog, Amsterdam (Google Maps)
Voor wie Leden van de NBF, Kring-leden en alle film- en televisieprofessionals
Toegang Gratis

Aanmelden
Aanmelden voor de NBF netwerkborrel kan via www.eventbrite.nl/e/tickets-nbf-netwerkborrel-op-maandag-22-juni-bereik-je-publiek-nog-voor-je-film-klaar-is-of-waarom-een-17354021345. Geef bij aanmelding ook aan of je gebruik wilt maken van de dinnerdeal (1 of 2 gangen). Voor vragen kun je terecht bij het NBF-kantoor via nbf@nbf.nl of 020-6646588.