NBF netwerkborrel op maandag 22 juni – Marketing & distributie: bereik een groter publiek nog voor je film klaar is

Op maandag 22 juni vindt de laatste NBF netwerkborrel voor de zomervakantie plaats in De Kring! Let op: wegens het festival van de Filmacademie op de laatste maandag van de maand, vindt deze avond een week eerder plaats.

In de Nederlandse filmindustrie denken mensen bij marketing snel aan de posters van de distributeurs, de artikelen in de tijdschriften en een optreden bij DWDD. Maar de film is dan al klaar en er kan niet meer gereageerd worden op de reactie van je publiek.

Zou het niet beter zijn als er vanaf het eerste idee voor een film al iemand meekijkt en tips geeft hoe het publiek het beste bereikt kan worden? Wat in het buitenland steeds normaler wordt, is in Nederland een gevoelig onderwerp: iemand die al tijdens de scriptfase vertelt welke veranderingen tot een breder en groter publiek kan leiden. Welke acteurs moet je kiezen? Hoe bindt je je publiek nog voor de film klaar is, aan je film? En hoe kun je op die manier je film makkelijker verkopen of financieren?

Aanmelden voor de NBF netwerkborrel kan gratis via Eventbrite.

Hein van Joolen (Dubai, 1980) is via bijbaantjes bij Jogchem’s Theaters en Pathé de filmdistributie ingerold. Eerst bij Independent Films op de marketing, vervolgens bij Universal Pictures, Benelux Film Distributors en Lumière Publishing op de sales. Bij Lumière was hij, naast de sales, ook verantwoordelijk voor de theatrical afdeling. In 10 jaar tijd heeft hij een grote variëteit aan films uitgebracht – van Hollywood blockbusters tot piepkleine arthouse films.

Na altijd voor bazen te hebben gewerkt, was het halverwege 2014 tijd voor iets nieuws. Met het starten van zijn eigen bedrijf Gusto entertainment heeft hij zich duidelijk 1 doel gesteld: meer mensen naar de (Nederlandse) film in de bioscoop krijgen. Allereerst door voor producenten na- en mee- te denken over de positionering van de te maken film. Door al in een zo vroeg mogelijk stadium de doelgroep te bepalen. Door al vroeg een publiek op te bouwen m.b.v. social media. Door in het algemeen advies te geven over hoe met een paar kleine aanpassingen aan bv script en casting toch het verhaal verteld kan worden dat de maker graag wil vertellen, en tegelijkertijd de kans op het bereiken van een breder en vooral groter publiek te vergroten.

Ron Toekook is bestuurslid van de NBF heeft voor verschillende entertainmentbedrijven en de telecom gewerkt. Verantwoordelijk voor het omzetten van formats van films naar console videogames, de liverechten van het eredivisievoetbal, het ontwerpen van een IPTV-platform, internationaal leiding geven aan online-afdelingen of digitale marketing, alles staat altijd in het teken van je klant of publiek bereiken.

Sinds kort initieert en produceert hij weer films. Maar in tegenstelling tot de klassieke route van omroepen en fondsen, richt hij zich vooral op marktpartijen. Daarbij kijkt hij met de makers mee om veel aandacht te steken in het verhaal en te kijken hoe het publiek beter bereikt kan worden. In het buitenland is dit een bekender proces, in Nederland ligt dat gevoeliger, maar uiteindelijk is het belangrijk dat films het publiek bereiken.

Dinnerdeal
Bezoekers van de NBF netwerkborrel kunnen gebruik maken van een speciale dinnerdeal. Er is keuze tussen een menu met één gang (€12,50) en twee gangen (€18,50), bij binnenkomst af te rekenen bij de bar. Het diner wordt om 18:30 geserveerd in het Kring-restaurant. Via Eventbrite kun je aangeven of je gebruik wilt maken van de dinnerdeal. Aanmeldingen dienen uiterlijk op dinsdag 19 juni binnen te zijn.

Programma
17:30 – 18:30   inloopborrel in de bar van De Kring
18:30 – 19:45   gezamenlijk diner in het Kring-restaurant (optioneel)
19:45 – 20:00   inloop programma
20:00 – 21:30   programma in Club Up
21:30 – 23:00   borrelen in de bar van De Kring

Wat NBF netwerkborrel  Marketing & distributie: bereik een groter publiek nog voor je film klaar is
Wanneer
Maandag 22 juni 2015
Waar De Kring, Kleine-Gartmanplantsoen 7-9 1-hoog, Amsterdam (Google Maps)
Voor wie Leden van de NBF, Kring-leden en alle film- en televisieprofessionals
Toegang Gratis

Aanmelden
Aanmelden voor de NBF netwerkborrel kan via Eventbrite. Geef bij aanmelding ook aan of je gebruik wilt maken van de dinnerdeal (1 of 2 gangen). Voor vragen kun je terecht bij het NBF-kantoor via nbf@nbf.nl of 020-6646588.