Marktaandeel Europese film op recordhoogte
Terwijl in Nederland het bioscoopbezoek vorig jaar stagneerde, kon er in Europa als geheel een kleine plus worden genoteerd. Vooral sequels waren erg populair. Echt grote box office hits bleven echter uit en het aandeel Europese film steeg tot ruim een derde. Het European Audiovisual Observatory brengt rapport uit aan de vooravond van Cannes.
De totale inkomsten van de Europese bioscoopbranche kwamen in 2014 uit op 6,23 miljard euro, een stijging van 40 miljoen euro (of 0,6%) ten opzichte van 2013. Met dat geld werden 911 miljoen entreebewijzen gekocht. De winst is wel ongelijk verdeeld. Van de 28 EU-landen die in de studie zijn meegenomen had de helft te maken met krimp. In Slowakije ging het aantal verkochte kaartjes met maar liefst 17,4% omlaag, in Kroatië met 9,7%. Maar aangezien dit kleine filmlanden zijn, heeft dat veel minder effect dan de 6,1% krimp in Duitsland en Italië. Daar staat weer robuuste groei tegenover in Spanje (13,6%), Polen (11,4%) en Frankrijk (7,7%).
De best bezochte film van 2014 was The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Bijna 22,7 miljoen Europeanen bezochten het laatste deel van Peter Jacksons Hobbit-trilogie. Dat lijkt veel maar valt in het niet bij de toppers van vorige jaren. In 2012 was Skyfall goed voor 42,7 miljoen verkochte kaartjes. Twee jaar daarvoor trok Avatar zelfs 51,9 miljoen bezoekers.
Opmerkelijk is dat vooral sequels en spin-offs het goed doen. How to Train Your Dragon 2 staat bijvoorbeeld op een derde plaats en Rio 2 op acht. Van de tien best bezochte films zijn er vijf een vervolg. Van de populairste twintig zijn dat er negen.
Misschien wel de meest opmerkelijke titel in het rijtje is de Franse komedieQu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu? van Phillipe de Chauveron. De film trok 17,1 miljoen bezoekers, het merendeel daarvan in Frankrijk. In meer landen is het animo voor producties van eigen bodem toegenomen. In combinatie met het uitblijven van echte box office hits — doorgaan afkomstig uit Hollywood — zorgde dat ervoor dat het marktaandeel van de Europese film flink omhoog schoot. Het was 26,2% in 2013 en ging naar 33,4% — zo hoog is het niet geweest sinds 1996. Deze ontwikkeling zal ook iets te maken hebben met de verhoogde productie van Europese films. Kon er in 2013 nog gekozen worden uit 1499 Europese speelfilms en documentaires, een jaar later lag dat aantal op 1603. Een derde van de titels kan worden aangemerkt als internationale coproductie.
Tot slot meldt het rapport nog dat de digitalisering van het Europese bioscoopbestand bijna compleet is. Van de 30.325 zalen is 92% voorzien van een digitaal projectiesysteem. Een paar landen blijven echter achter. Het treurigste is het gesteld in Griekenland. Daar is de digitaliseringsgraad nog niet verder dan 38% gekomen.
Edo Dijksterhuis