Paula van der Oest en Michiel van Erp ontvangen 1e exemplaar Filmjaarboek 2014/2015

In aanwezigheid van veel vrienden van het Filmjaarboek, waaronder sponsoren en redacteuren, ontvingen de filmmakers Paula van der Oest (Lucia de B., tv-serie Noord Zuid) en Michiel van Erp (tv-serie Ramses) vrijdag 17 april in EYE de eerste exemplaren van het Filmjaarboek 2014/2015.

Hans Beerekamp, NRC Handelsblad-journalist, redactielid van het Filmjaarboek, bestuurslid Stichting Filmuitgaven én schrijver van het artikel in het Filmjaarboek 2014/2015, waarin hij stelt dat wat hem betreft tv-series en speelfilms gezamenlijk mogen meedingen in een Gouden Kalf-competitie, nam deze taak na een gloedvol betoog, op zich.

Het Filmjaarboek is een onmisbare bron van informatie voor iedere filmliefhebber. Naast de uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2014 in Nederland zijn uitgebracht, houdt het Filmjaarboek 2014/2015 de belangrijkste en spraakmakendste films van 2014 tegen het licht in vier artikelen. Welke films doen ertoe, welke trends blijken een lange adem te hebben en welke vergeten feiten zijn boven komen drijven.

De auteur van het jaar: Xavier Dolan

Wonderboy Xavier Dolan kon de afgelopen vijf jaar vrijuit experimenteren in de spotlights van Cannes en Venetië. In 2014 baarde hij weer opzien met het spetterende moeder-zoondrama Mommy. Trouw-recensent Belinda van de Graaf maakte een profiel van de regisseur en zijn werk.

Nederlandse speelfilms en televisieseries

Als er al ergens hoop aan de horizon gloort voor de Nederlandse speelfilm, dan is dat door toedoen van de oude aartsvijand, de televisie. Vooral in televisieseries lijkt van alles mogelijk. Wat in de bioscoop verschijnt is dan ook niet per definitie beter of belangrijker dan wat alleen op televisie te zien is, betoogt Hans Beerekamp, televisierecensent van NRC Handelsblad. Hij is van mening dat het Nederlands Film Festival dan ook best de categorieën Televisiedrama en Lange Speelfilm zou kunnen samenvoegen.

Fictie geboetseerd uit de werkelijkheid

2014 gaat de boeken in als het jaar van de bijna-waarheid. Met Richard Linklaters Boyhood en de Nederlandse film Brozer zag 2014 twee films waarin fictie geboetseerd werd uit de realiteit, op een manier die nooit eerder was vertoond. Maar de vergelijking tussen de twee films laat ook zien dat aan dat kneden en mengen een grens zit, schrijft filmcriticus Joost Broeren.

Jaaroverzicht met de belangrijkste films en trends

Uit het Jaaroverzicht van filmjournalist Karin Wolfs blijkt dat het Filmjaar 2014 in het teken stond van dubbelgangers en vallende sterren – een jaar vol dubieuze moraal, gespleten persoonlijkheden en felle discussies.

Het Filmjaarboek is ook dit jaar weer verheugd over de samenwerking met EYE, een vanzelfsprekende partner van het Filmjaarboek, als het gaat om het nauwgezet vastleggen wat er op filmgebied gaande is.

De Vrienden van het Filmjaarboek helpen al jaren met het voortzetten van de in 1980 begonnen traditie om alle in de bioscoop uitgebrachte films jaarlijks te inventariseren. Ook dit keer is weer de uiterste zorg besteed aan het doen van naspeuringen naar de in Nederland uitgebrachte titels en het verzamelen van de namen van acteurs en technici, bezoekcijfers, soundtracks, de juiste beeldverhoudingen (de zogeheten ‘aspect ratio’) en dvd-gegevens. Voor de inhoudelijke besprekingen werd opnieuw een beroep gedaan op een keur aan gevestigde filmscribenten, die tezamen een breed scala aan dagbladen, weekbladen en filmtijdschriften, maar ook filmbedrijven vertegenwoordigen.

Bron: MVSP