Programma Festival Cinéma Arabe bekend

Hoe ziet de Arabische wereld eruit vanuit de ogen van een Syrische, Palestijnse of Algerijnse filmregisseur? Festival Cinéma Arabe, het podium voor Arabische film in Nederland, toont de brandende actualiteit én de geschiedenis van de Arabische wereld met de blik van binnenuit. Op deze zevende editie van het filmfestival dat dit jaar op dinsdag 21 april van start gaat in filmhuis Rialto in Amsterdam, onder meer aandacht voor de voortschrijdende conflicten in Syrië en Palestina en de ontwikkeling van het feminisme in landen als Egypte en Tunesië. Van de ruim 30 speelfilms, documentaires en korte films die in Amsterdam te zien zijn, wordt tot en met 3 mei een selectie vertoond in LantarenVenster in Rotterdam, Filmhuis Den Haag en Lumière Cinema in Maastricht. Ter gelegenheid van het festival zendt NPO Cultura op 18 en 19 april een aantal films uit van voorgaande edities van Festival Cinéma Arabe.

Het verleden in perspectief | Het filmfestival opent op dinsdag 21 april met het Iraakse familiedrama The Silence of the Shepherd van regisseur Raad Mushatat die samen met actrice Aala Najim aanwezig zal zijn op het festival. In zijn film keert Mushatat terug naar een zwarte bladzijde uit de Iraakse geschiedenis: eind jaren 80, hoogtij van de terreur onder Saddam Hoessein. Die achtergrond dient vooral om het contrast te benadrukken met een afgelegen en in zichzelf gekeerd dorp, waar tradities belangrijker lijken te zijn dan wat er in de buitenwereld gebeurt. Een krachtig uitgangspunt, juist met de kennis van nu. In de veelbekroonde film Theeb van debuterend regisseur Naji Abu Nowar (o.a. Orizzonti Award voor beste regisseur op het Filmfestival van Venetië en New Horizons Award voor beste film op het Abu Dhabi film festival) komen vervlogen tijden tot leven in de tijdloze woestijn. Het is 1916, de oude wereld staat op instorten. Verandering komt onherroepelijk naderbij. Een verwijzing naar het heden? Dat is in ieder geval El Wahrani (The Man from Oran). In dit historische epos over Algerije zet regisseur Lyès Salem de geschiedenis naar zijn hand. Niet om te verhullen, maar om de cyclus van idealen, streven naar macht en corruptie bloot te leggen. Herhaalt de geschiedenis zich immers niet?

Actuele brandhaarden Syrië en Palestina | Wat Cinéma Arabe verder laat zien is dat, te midden van tragische burgeroorlogen, Syrische en Palestijnse filmmakers erin slagen te reflecteren op wat er met hen gebeurt. In Open Bethlehem droomt documentairemaakster Leila Sansour (die aanwezig zal zijn op het festival) van een open stad terwijl Betlehem achter het ondoordringbare beton van de Israëlische muur verdwijnt. Het is een ongelijke strijd, die verderop in Syrië al lijkt beslecht. De bewoners van Al Yarmouk, een Palestijns vluchtelingenkamp nabij de Syrische hoofdstad Damascus, zitten in een dubbele val. In Letters from Al Yarmouk vliegen de kogels hen letterlijk om de oren, terwijl ze verlangen naar huis: het Palestina van enkele generaties geleden. Een droombeeld, weet filmmaker Rashid Masharawi. Elders in Damascus is de wereld van filmmaker Hazem Alhamwi verengt tot zijn kamer. In zijn documentaire From My Syrian Room (die mede tot stand kwam met ondersteuning van het IDFA Bertha Fund) kijkt hij terug op zijn leven onder het regime van de Assads en onderzoekt zo de vrijheidsdrang van zijn volk. Hoe blijf je trouw aan jezelf in een dictatuur die als een vlakgom je eigenheid uitwist en een cultuur van angst kweekt? Op dinsdag 14 april presenteert Cinéma Arabe samen met Framer Framed (Nederlandse organisatie die zich inzet voor transculturele kunst) de preview van Alhamwi’s documentaire die tijdens het festival officieel in première gaat. Na afloop van de screening is er een gesprek met Hazem Alhamwi die tevens beeldend kunstenaar is en in zijn werk scherpe kritiek op het Syrische regime uit. Een deel van zijn bijzondere tekeningen wordt tentoongesteld. Eerst bij Framer Framed in de Tolhuistuin en tijdens het filmfestival in de Oranjekerk om de hoek bij Rialto.

Feminisme in de Arabische wereld | Dat vrouwenemancipatie al meer 100 jaar op de agenda staat, toont Fériel Ben Mahmoud in zijn documentaire Feminists Insha’allah! A Story of Arab Feminism. Tegenover de grote lijnen van Ben Mahmoud staan de individuele verhalen van Private Revolutions. De vier vrouwen van filmmaakster Alexandra Schneider laten zien dat emancipatie in de Egyptische praktijk veelkleurig uitpakt. Dat de mannen nog niet echt meewerken blijkt uit de subversieve docu-fictie Le Challat de Tunis waarin Kaouther Ben Hania terloops het mannenhart van postrevolutionair Tunis blootlegt. Icoon voor de emancipatie van Arabische vrouwen is en blijft de Egyptische filmster Faten Hamama die op 17 januari jl. overleed. Ter ere van Hamama vertoont Festival Cinéma Arabe twee van haar bekendste films: The Nightingale’s Prayer (1959) over een onmogelijke liefde, en het rechtbankdrama I Want a Solution (1975) waarin Hamama een vrouw speelt die wil scheiden.

Over Festival Cinéma Arabe | Cinéma Arabe vertoont het beste van de hedendaagse cinema uit landen als Algerije, Egypte, Syrië en Palestina. Cinéma Arabe selecteert het nieuwste en vaak spraakmakende werk van gevestigde makers en veelbelovend talent. Cinéma Arabe laat mensen kennismaken met de rijke Arabische filmcultuur en biedt een tegenwicht aan de heersende beeldvorming over de Arabische regio.
Het festivalprogramma van dit jaar staat vanaf vandaag online. Bekijk hieronder de trailer van het festival.

AGENDA Festival Cinéma Arabe 2015
14 april | Preview My Syrian Room | Framer Framed Amsterdam
18 – 19 april | Special Cinéma Arabe | NPO Cultura
21 – 26 april | Festival Cinéma Arabe | Rialto Amsterdam
25 april | Festival Cinéma Arabe | Filmhuis Den Haag
30 april – 3 mei | Festival Cinéma Arabe | LantarenVenster Rotterdam
1 – 3 mei | Festival Cinéma Arabe | Lumière Maastricht

Bron: Festival Cinéma Arabe