Kunstenares TINKEBELL. presenteert haar film D.I.Y. in De Balie

Op 27 maart vertoont kunstenares TINKEBELL. de film D.I.Y. #1 (raw cut) in De Balie. Ze maakte haar film naar aanleiding van de zoektocht van de 23-jarige Tamana Amiri naar haar Afghaanse vader Feda Amiri die op 5 januari 2015, na 18 jaar in Nederland te hebben gewoond, gedwongen werd uitgezet naar Kabul en daar spoorloos verdween. De kunstenares reisde Tamana achterna in een poging haar te helpen en de, in haar ogen, inhumane gang van zaken vast te leggen en tot nieuws te maken.

Voorgeschiedenis
Op 3 januari 2015 ontving TINKEBELL. een e-mail dat er een Afghaanse man zonder proces en zonder de mogelijkheid afscheid te nemen van zijn gezin, gedeporteerd zou worden. Ondanks pogingen om de uitzetting te voorkomen werd hij op 5 januari inderdaad op het vliegtuig gezet. De reden hiervoor was een ambtsbericht uit 2000, opgemaakt in Pakistan, dat stelde dat iedereen die ooit voor de Afghaanse overheidsorganisatie KHaD of WAD had gewerkt, geweten had van – of medeplichtig was aan – oorlogsmisdaden. Feda Amiri was een van de ruim 110.000 mensen die voor dit regime had gewerkt en daarmee kreeg hij het stempel ‘1F’ (vermeend oorlogsmisdadiger) opgeplakt.

Wie dit stempel opgeplakt krijgt, komt niet meer in aanmerking voor een individueel proces en/of een asielstatus, tenzij onschuld wordt bewezen. Zo belandde Feda in november 2014 in detentie en uiteindelijk in een vliegtuig terug naar Kabul. Met de uitzetting werd het gezin Amiri verscheurd. Niet alleen om de uitzetting zelf, maar ook doordat Feda spoorloos verdween. De wanhoop in het gezin werd na een ruime maand zó groot dat dochter Tamana naar Afghanistan vertrok, op zoek naar haar vader.

Kamervragen
Al die weken volgde TINKEBELL. het nieuws op de voet en schreef ze wekelijkse columns in dagblad Trouw over de ontwikkelingen en het Nederlandse 1F-beleid. Dit leidde tot Kamervragen en een aantal nieuwsartikelen in meerdere kranten. Echter, op het moment dat Tamana vertrok verzwakte de media-aandacht voor de situatie. Pogingen om journalisten en correspondenten achter Tamana aan te laten reizen zodat het verhaal gevolgd kon worden en Tamana niet alléén hoefde te zoeken, mislukten. Onverantwoord, vond TINKEBELL. Zó onverantwoord dat ze besloot om het dán zelf maar te regelen. TINKEBELL. huurde Eric Feijten in, een ervaren cameraman die al 20 jaar voor diverse nieuwsprogramma’s werkte en vaak naar Afghanistan was gereisd. Ze boekte twee tickets naar Kabul. En toen gebeurde dat wat niemand had verwacht: Tamana vond haar vader. TINKEBELL. en Eric waren daar om de situatie te filmen.

Over TINKEBELL.
Met haar kunst wil TINKEBELL. gevestigde normen opnieuw opnieuw onder de loep nemen. Ze wakkerde discussies aan met projecten als ‘SAVE OUR CHILDREN’, waarin ze zichzelf liet steriliseren om het dreigend tekort aan fosfaat op de politieke agenda te zetten (met succes), haar vele projecten over de omgang met dieren en ‘SAVE THE WORLD’ waarin ze de wereld op – volgens de gevestigde normen – gangbare wijze, tracht te redden. Uiteraard zijn juist die maatstaven het discutabele element in haar wereldwijde interventies.

TINKEBELL.: Do It Yourself
Vrijdag 27 maart, 16.00 uur
Grote Zaal, De Balie
Meer informatie en tickets

Bron: De Balie