Activiteiten voor film- en cultuurprofessionals op Imagine Film Festival (8 – 18 april, EYE Amsterdam)
Imagine presenteert dit jaar masterclasses van Spiderman-editor en Oscarwinnaar Bob Murawski, robotontewerper Mark Setrakian en cameraman Manu Dacosse. Ook zijn er inleidingen van Nederlandse academici bij enkele films van het themaprogramma We Love Robots. Bovendien staat vrijdag 17 april in het teken van de Nederlandse fantastische film tijdens Imagine NL. Op het filmblok Nieuw Nederlands Peil na zijn deze voorstellingen gratis te bezoeken, een kaartje kan afgehaald worden bij de kassa van EYE.
Masterclass editing door Bob Murawski
Masterclass camera door Manu Dacosse
Masterclass robotdesign door Mark Setrakian
We Love Robots-inleidingen door Vanessa Evers en Edwin Dertien
Imagine NL: Pitch
Imagine NL: Joggem Simons
Imagine NL: Wendy Bernfeld
Imagine NL: Nieuw Nederlands Peil
Masterclasses
Masterclass editing door Bob Murawski
Imagine is bijzonder trots dat het de Amerikaanse editor Bob Murawski dit jaar mag begroeten voor een masterclass montage. Murawski (Detroit 1964) is vooral bekend om zijn werk met Sam Raimi, vanaf Army of Darkness (1992), via alle Spiderman-films tot en met Oz the Great and Powerful (2013). Hij won een Oscar voor zijn werk aan The Hurt Locker (2008), en deed montage voor muziekvideo’s van onder meer The Ramones en Motörhead. Momenteel werkt hij aan de montage voor de aankomende Poltergeist (2015).
In zijn masterclass gaat Murawski met gebruik van veel fragmenten in op zijn werk aan onafhankelijke films en Hollywood blockbusters. Zijn werkmethode komt aan bod en natuurlijk zijn bijzondere en langdurige relatie met Sam Raimi.
Masterclass montage door Bob Murawski – vrijdag 10 april, 17.45, EYE1
Masterclass camera door Manu Dacosse
De Belgische director of photography Manuel Dacosse werkte voor een groot aantal producties uit met name België en Frankrijk. Hij is de vaste cameraman van Hélène Cattet en Bruno Forzani (Amer, L’étrange couleur des larmes de ton corps), van wie bijna al het werk bij Imagine te zien is geweest. Hij werkte ook voor de Franse regisseuse Lucile Hadzihalilovic (Innocence) en voor Fabrice du Welz’ Alléluia, dat aansluitend aan deze masterclass te zien is. Het bijzondere van Dacosse is dat hij zowel digitaal als celluloid draait. In zijn masterclass vergelijkt hij storyboards met uiteindelijke scènes en neemt materiaal uit zijn laatste films stap voor stap door. Lucile Hadzihalilovic’ korte film Nectar (2014) wordt als onderdeel van de masterclass integraal vertoond.
Masterclass camera door Manu Dacosse – maandag 13 april, 17.15. EYE2
Aansluitend: Alléluia – Fabrice du Welz (Frankrijk 2014) – maandag 13 april, 19.10, EYE1
Masterclass robotdesign door Mark Setrakian
Of robots, buitenaardse wezens of monsters nu mechanisch worden gemaakt of door middel van cgi, feit is dat ze eerst moeten worden ontworpen. Daarbij zijn verschillende aspecten belangrijk: ze moeten tot op zekere hoogte menselijke trekken hebben, zodat ze emotionele impact hebben op de kijker, hun eigenschappen moeten geloofwaardig zijn, en dat geldt ook voor hun manier van bewegen.
Mark Setrakian werkte als ontwerper aan een groot aantal films, waaronder Batman Forever (1995), Men in Black (1997), Hellboy en Hellboy II (2004/2008), Lady In the Water (2006) en Pacific Rim (2013). In zijn masterclass gaat hij in op het ontwerpen zelf, maar ook op nieuwe ontwikkelingen in het ontwerpproces, waaronder het gebruik van 3D printing.
Masterclass robot design door Mark Setrakian – donderdag 16 april, 17.30, EYE1
We Love Robots-inleidingen door Vanessa Evers en Edwin Dertien
In het kader van het We Love Robots-themaprogramma verzorgen twee academici een inleiding bij twee films uit het programma. Vanessa Evers, hoogleraar sociale robotica aan de Universiteit Twente, bespreekt in haar inleiding bij Uncanny hoe patronen van menselijk gedrag een rol spelen in interactie met robots. Universitair docent en technisch ondernemer Edwin Dertien gaat in zijn lezing bij Young Ones in op de exponentiële groei van robots en de verwachtingen die mensen ervan hebben.
Uncanny – Matthew Leutwyler (VS 2015), ingeleid door Vanessa Evers – woensdag 15 april, 17.00 EYE2
Young Ones – Jake Paltrow (VS 2014), ingeleid door Edwin Dertien – dinsdag 14 april, 19.20, EYE1
Imagine NL
Voor het eerst geeft Imagine dit jaar de Nederlandse fantastische film een eigen dag. In de ochtend pitchen filmmakers hun nieuwe projecten, aansluitend twee presentaties over nieuwe wegen van financiering en distributie, en als afsluiter de beste Nederlandse korte films van het afgelopen jaar.
Imagine NL: Pitch
Acht filmmakers pitchen hun projecten voor een internationale jury. De beste pitch krijgt crowd funding via Cinecrowd en neemt deel aan de coproductiemarkt Frontières in Montreal. Dit programmaonderdeel is in het Engels.
Pitching sessie: vrijdag 17 april 10.00 EYE4
Imagine NL: Joggem Simons
De Nederlandse producent Joggem Simons begon in 2012 met de voorbereiding van zijn eerste genre speelfilms. Daarbij onderzocht hij eerst zijn afzetmarkt: wat is de realistische wereldwijde opbrengst van een Engelstalige low-budgetfilm? Op basis daarvan maakte hij zijn budget en vond hij financiers. Het gaat hem om continuïteit, om een regelmatige productie, niet om prestigieuze festivals of theatrical releases.
In zijn presentatie vertelt hij over zijn artistieke en financiële keuzes, zijn onderzoek naar de afzetmarkt, de zoektocht naar geld en de manier waarop cast en crew delen in het risico.
Joggem produceert zo’n 20 jaar voor film, film voor podium producties en televisie. Hierbij werkte hij ondermeer samen met Hal Hartley, Klaus Maria Brandauer, Michel van der Aa, Louis Andriessen, De Nederlandse Opera, Nike, AVRO, Hidde Simons en Arnoud Noordegraaf. Zijn art housefilm Bernard, die hij met z’n broer Hidde regisseerde en produceerde, is in 2014 uitgekomen en heeft door heel Nederland getoerd.
Joggem Simons: vrijdag 17 april 12.00 EYE2
Imagine NL: Wendy Bernfeld
De Canadese Wendy Bernfeld is oprichtster en Managing Director van Rights Stuff, een bedrijf dat contentstrategiën formuleert en content verkoopt voor Pay TV en VOD (inclusief TVD. SVD, ADVD en andere) voor traditionele en digitale platforms. Zij geldt wereldwijd als een expert op het gebied van verkoop en rechtenbeheer van content en op het terrein van de wereldwijde traditionele en digitale mediaplatforms. Ze geeft les over digitale media en zit in de Raad van Advies van onder meer het Binger Filmlab en het IDFA.
In een uitgebreide presentatie zet ze uiteen welke wegen door onafhankelijke filmmakers worden gebruikt voor distributie. Daarbij geeft ze een overzicht van het digitale landschap, het soort deals dat mogelijk is voor lange en korte films, welke organisaties zich bezig houden met onafhankelijke film en hoe rechten en opbrengsten verdeeld worden.
Wendy Bernfeld: vrijdag 17 april 13:15 EYE2
Imagine NL: Nieuw Nederlands Peil
In het korte-filmprogramma Nieuw Nederlands Peil moet de zestienjarige Bram uit Doorbijten naar buiten om eten te halen voor zijn zusje en hemzelf. Dan moet hij wel een zombieplaag trotseren, in deze mix van horror en coming of age. In het mysterieuze, Lynchiaanse De Lichtwachter krijgt een vuurtorenwachter onheilspellend bezoek. De vrouw uit het post-apocalyptische Niemandsland weet niet of ze nog iemand kan vertrouwen. De jonge astronaute uit Gliese 581 heeft daar minder last van; eenzaam glijdt zij door de ruimte. In Splintertime jakkeren vier mannen in een door een verpleegster bestuurde ambulance over een eindeloze ijsvlakte. Waarheen gaat de reis? Bij dit programma zijn alle makers aanwezig voor inleidingen en een Q&A na afloop.
Nieuw Nederlands Peil: vrijdag 17 april 15:15 EYE2
Imagine 2015: robots, aliens en nieuwsgierige mensen
Op 8 april begint het 31ste Imagine Film Festival in EYE, waar elf dagen lang de verbeelding aan de macht is. Met het beste en meest prikkelende op het gebied van fantasy, science fiction, horror, martial arts en anime. Masterclasses, lezingen en een omvangrijk randprogramma bieden context, verdieping en een breder perspectief.
Het jaarlijkse themaprogramma richt zich dit jaar op robots. Met een uitgebreid filmprogramma, lezingen, een masterclass robot design en nog veel meer neemt het festival onze aanhoudende liefde en fascinatie voor robots onder de loep.
Er is ruime aandacht voor de Nederlandse fantastische film tijdens Imagine NL, een dag met nieuwe Nederlandse filmprojecten en recente korte films, uiteraard in het bijzijn van de makers. In samenwerking met Eye is er een hommage aan de Zwitserse schilder, ontwerper en filmmaker H.R. Giger. Voor de horrorfans is er naast de Night of Terror dit jaar voor het eerst ook een Day of Terror.
Natuurlijk is de kern van het festival een scherpe selectie van de beste fantastische cinema van het afgelopen jaar. Met prikkelende, soms hersenkrakende science fiction, adembenemende fantasy, pittige horror, flitsende martial arts en ontroerende anime.
Een programma dat geen nieuwsgierige filmliefhebber aan zich voorbij kan laten gaan.