Filmers strijden om de Nederlandse wildernis

Ruben Smit wil Nederland veel meer natuurfilms in de traditie van De Nieuwe Wildernis geven. Na een stevig conflict niet langer met producent EMS Films, maar in samenwerking met de universiteit van Wageningen. In de stijl van de BBC en het illustere uithangbord David Attenborough.

Wat was Nederland trots op De Nieuwe Wildernis, de natuurfilm die bijna 700.000 bezoekers naar de bioscoop trok. Ruben Smit wil voortborduren op dat succes, net als producent EMS Films. Maar samen lukt dat niet meer; Smit kondigt vanmiddag een samenwerking aan met universiteit en onderzoekscentrum Wageningen.

Indrukwekkend
Geïnspireerd op de Natural History Unit van de BBC mikken Smit en de universiteit op een goed georganiseerd team specialisten dat aan verschillende grote producties tegelijk werkt. Wageningen wordt zo de bakermat van een rijke traditie, net zoals de BBC jaarlijks meer dan 100 uur film en televisie produceert.

Indrukwekkende producties als Planet Earth van David Attenborough zijn het voorbeeld voor de Natural History Unit Nederland. Die zal de geheimen van onze natuur op dramatische wijze vastleggen.

,,We gaan ons uiteraard niet meten met Attenborough,” zegt Smit. ,,Dat is een godheid. De BBC is de Champions League van de natuurproducties. Wij zitten lekker in de eredivisie. Maar we willen films maken waar zij ook van onder de indruk zijn.”

Bij de blauwe reigers zie je dat het mannetje als eerste het nest op gaat en dat het vrouwtje uit de mannetjes kiest. Dat verhaal wil ik vertellen, en bij de onderbouwing kan Wageningen UR me helpen

De Levende Rivier
Daar is de kennis uit ‘Wageningen’ voor nodig. ,,De kracht van Attenborough is, naast die geweldige stem, zijn geloofwaardigheid. Zoveel kennis, hij leest niet van een briefje. Wageningen UR is de groene universiteit van Nederland en voor klimaatonderzoek heb je Meteoconsult.”

De universiteit en de filmmakers gaan elkaar helpen. ,,We zijn nu bezig met De Levende Rivier, een documentaire die eind dit jaar bij de VARA/BNN verschijnt. Daarin zie je dat bij de blauwe reigers het mannetje als eerste het nest op gaat, dat het vrouwtje uit de mannetjes kiest. Dat verhaal wil ik vertellen, en bij de onderbouwing kan Wageningen UR me helpen. Wij kunnen de presentatie van belangrijk onderzoek weer versterken, door er mooi beeldmateriaal bij te verzorgen.”

Strontvliegen
Met producent EMS Films van De Nieuwe Wildernis is Smit in onmin geraakt. Er is een conflict over de verdeling van de winst en inhoudelijk verschillen de visies te veel. Een breuk was onvermijdelijk: ,,We kijken verschillend tegen het maken van natuurfilms aan,” zegt Smit. ,,In hun nieuwe film gaat EMS werken met computeranimaties. Dat vind ik niks. Entertainment, dramatiek, prima. Maar de dieren en het ecosysteem moeten volgens mij het verhaal vertellen. In De Nieuwe Wildernis heb je gefascineerd naar strontvliegen kunnen kijken.”

Ook hier spiegelt hij zich aan Attenborough. ,,Ik wil de kijker bij de hand nemen. Attenborough kwam ooit uit een termietenheuvel kruipen, ik vaar voor De Levende Rivier in een kano door Nederland. Het moet voelen alsof je er zelf bij bent.”

Niet bang
Smit is niet bang voor een strijd tussen twee kampen die beide de traditie van De Nieuwe Wildernis voortzetten. EMS Films verwacht de betere papieren in huis te hebben met de vertelkracht van tweede regisseur Mark Verkerk.

,,Zonder bijzondere beelden geen verhaal,” weerspreekt Smit. ,,Al vind ik het jammer dat ik niet meer samenwerk met een vakman als Verkerk. Ik heb veel van hem geleerd. Ik geloof in onze visie, daar concentreer ik me op. Uitgezonderd de productie en de regie is bijna iedereen die het veldwerk deed, vertrokken bij EMS. Maar zij zullen ongetwijfeld nog mooie films gaan maken.”

Nogmaals maakt hij de vergelijking met de BBC. ,,De Natural History Unit zit niet voor niets in Bristol buiten het Londense filmwereldje. Als pure natuurfilmers voelen wij ons in het Hilversumse ook buitenbeentjes. Dan is Wageningen een natuurlijker plek.”

Bron: Ad.nl