Kritiek op nieuw puntensysteem Gouden Kalveren

Gezaghebbende Nederlandse regisseurs reageren kritisch op het plan van het Nederlands Film Festival om de Gouden Kalveren voortaan volgens het Oscarsysteem uit te reiken. Leden van de Dutch Academy, een club van Nederlandse filmprofessionals, bepalen voortaan middels stemmen wie de prijzen gaat winnen.

“Het grote gevaar is dat het een populariteitswedstrijd wordt”, stelt regisseur Martin Koolhoven (Oorlogswinter). “Dat geldt in Hollywood natuurlijk ook al. Maar daar gaat het nog om zesduizend mensen. Hier in Nederland kent iedereen elkaar, dus de grote gun-factor speelt dan een grotere rol. En iedereen heeft via via wel een connectie met veel films die een kans maken.” Koolhoven ziet overigens ook voordelen. “Het gebeurde de afgelopen jaren regelmatig dat niemand het eens was met de jury. Als er voortaan een verkeerde winnaar uit komt, kunnen we alleen onszelf maar de schuld geven.

Regisseur Robert Jan Westdijk vreest dat het NFF zichzelf overbodig maakt met het nieuwe systeem. “Je legt op deze manier enorm de nadruk op dat ene onderdeel van het festival waar iedereen al jaren over klaagt, namelijk het Kalverengala”, legt hij uit. “De rest van het festival gaat er zo een beetje bij bungelen. Ik denk dat Utrecht zich juist meer moet focussen op de andere functies die het wél prima vervult: een overzicht bieden van wat er in Nederland gemaakt wordt en een lanceerplatform bieden aan nieuw talent.” Zelf kende Westdijk een vliegende start met zijn debuut Zusje. “Het festival bood ons toen heel veel exposure die we anders als onbekende makers nooit hadden gehad.”

Controleren
Een probleem dat de makers ook noemen is de vraag of alle stemmers wel de tijd hebben om alle films te kijken, en hoe dat te controleren valt. “De macht van de grote getallen gaat gelden”, vreest ook Eddy Terstall (Simon). “Ook zullen sterke elementen in grote publieksfilms minder snel gaan opvallen. Nu kan een jurylid bijvoorbeeld nog wijzen op een prachtige geluidsmontage of een leuke bijrol in een film als Verliefd op Ibiza. Voor dat soort details is in het nieuwe systeem veel minder ruimte.”

Bovendien vreest Terstall dat door het nieuwe systeem, net als bij de Oscars, heel veel tijd en energie geïnvesteerd gaat worden in directe of indirecte lobby. “Ik zeg niet dat producenten meteen reisjes of rollen aan gaan bieden in ruil voor stemmen, maar dat risico ligt wel op de loer. Misschien is Nederland gewoon te klein voor dit stemsysteem: de mystiek van zo’n jury heeft ook zijn charme. We moeten niet altijd te veel Hollywoodje willen spelen.”

Bron: