EYE on Art december

Nog één veelbelovende avond met Marlene Dumas; films uit de tijd van de Beats; een prachtig programma gewijd aan Harun Farocki en we sluiten het jaar sfeervol af met de gelauwerde film over het nieuwe Rijksmuseum.

Marlene Dumas Goes to the Movies: Couples
Tegelijk met het retrospectief Marlene Dumas – The Image as Burden in het Stedelijk Museum Amsterdam verzorgt de in Zuid-Afrika geboren kunstenaar voor EYE drie thematische filmavonden. Voor 2 december koos Dumas het thema ‘couples’ (paren/koppels), met scènes uit o.a. Liliana Cavani’s The Nightporter en Antonioni’s La notte. Lees meer >

Marlene Dumas Goes to the Movies: Hiroshima mon amour
De speelfilm die Dumas voor deze double bill op 2 december selecteerde is Alain Resnais’ Hiroshima mon amour. Hierin verwerkt een liefdeskoppel de littekens van de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde versie (4K). Lees meer >

Visual Music and the Beat Generation
Filmmaker Joost Rekveld stelde voor E*Cinema een programma samen met films uit de tijd van de Beats, toen schrijvers en filmers als Jack Kerouac, Allen Ginsberg, Hy Hirsh en John Whitney zich lieten inspireren door de vrij improviserende patronen van de bebop. Live muzikale begeleiding door jazzkwartet The Ambush Party. Lees meer >

De keuze van Marlene Dumas: Jubilee
Kunstenares Marlene Dumas liet al een fragment zien in haar programma Marlene Goes to the Movies van 28 oktober. De regisseur van deze cultklassieker uit 1978, vol punkrockers, is de Brit Derek Jarman. Eind jaren zeventig was hij vooral actief als maker van korte undergroundproducties. EYE vertoont nu de hele film. Lees meer >

Videogramme einer Revolution
Eerbetoon aan de invloedrijke Duitse filmmaker Harun Farocki, die op 30 juli 2014 op 70-jarige leeftijd overleed. In 1992 maakte hij een filmessay in videobeelden van de val van de Roemeense dictator Nicolae Ceaușescu. De film gaat vergezeld van een fragment uit Peter Delpeuts documentaire De tijdmachine. Lees meer >

Het nieuwe Rijksmuseum: De Film
Tien jaar lang filmde Oeke Hoogendijk achter de gesloten deuren van het Rijksmuseum.In de filmversie van de geroemde tv-serie (Zilveren Nipkowschijf, speciale Gouden Kalf) blijven de verbouwingsperikelen en de fietsonderdoorgang zeker niet onvermeld, maar het accent komt nu te liggen op wat achter de schermen de hoofdzaak was: de kunst. Lees meer >

Bron: EYE | E*Cinema