CINEBLEND op locatie – FRAMING THE SELF – 29 november
Cineblend, de maandelijkse avond van SAVAN (Stichting Audiovisuele Antropologie Nederland) gaat aanstaande zaterdagmiddag 29 november op locatie in het Nationaal Museum van Wereldculturen te Leiden en heeft als thema: FRAMING THE SELF – Filmmakers turn the camera on themselves.
Steeds meer filmmakers en fotografen richten de camera op zichzelf en brengen de resultaten via allerlei media naar buiten. De persoonlijke en de publieke sfeer komen volkomen door elkaar te liggen en intimiteit is een gedeeld gemeengoed geworden.
Op deze Cineblend middag kijken we naar voorbeelden van deze manier van filmen en spreken we met de makers van een viertal “ego-documentaires”. In alle films spelen familierelaties een centrale rol. Uniek is dat het filmproces hier niet alleen wordt ingezet om de zoektocht naar het zelf te representeren, maar ook om het te vinden en te construeren. Hierbij kan dus de documentaire het middel zijn om de zoektocht te kunnen voltooien.
Vragen die centraal zullen staan: Waarom delen de makers de meest intieme momenten met miljoenen potentiële kijkers? Waar liggen de grenzen tussen privaat en publiek? Wanneer is deze tendens begonnen, is die cultureel bepaald en is dit typisch voor de Nederlandse samenleving? Is dit een gevolg van de populariteit van reality TV? Of heeft dit te maken met de opkomst van social media?
De gastsprekers zijn:
Elena Lindemans, programma- en filmmaaktster. Onder meer bij de programma’s KASSA, NIEUWSLICHT en UITGESPROKEN VARA. Elena maakte hiernaast in de afgelopen drie jaar o.a. HALLO WERELD, HIER OLIERAMP over de olievervuiling in Nigeria (2012) en DE MUUR, een documentaireserie over muren die nog wel mensen scheiden. Dit jaar was haar aangrijpende en taboedoorbrekende documentaire MOEDERS SPRINGEN NIET VAN FLATS te zien bij de VARA.
Maroesja Perizonius, filmmaakster en schrijfster. In 2002 volgde ze de IDFA Scenarioworkshop, waarna ze in 2004 haar regiedebuut maakte met de documentaire COMMUNEKIND, waarin zij op zoek gaat naar haar eigen verleden, toen zij als kind verbleef in een commune van de Bhagwan-gemeenschap. Na de film schreef zij het non-fictie boek DE DROOM VAN MIJN MOEDER (2006). Ze werkt aan een tweede boek en is werkzaam freelance journalist.
Nadine Kuipers, filmmaakster. In 2007 afgestudeerd aan de Nederlandse Film en Televisie Academie met haar korte documentaire MOEDERS MOOISTE. Na het maken van een aantal korte films is in 2010 haar persoonlijke documentaire EX-MOEDER in première gegaan op het Nederlands Filmfestival. In deze documentaire gaat ze dieper in op de relatie met haar moeder die drugsverslaafd is en door een gebroken rug in een rolstoel zit. Op dit moment werkt ze aan twee documentaires.
Hans Busstra, filmmaker. In 2010 studeerde hij af aan de Nederlandse Film en Televisie academie met de documentaire ONS SAL ALTYD VRIENDE BLY. Regisseur van de documentaire DE ONZICHTBARE VRIEND die nu op IDFA wordt vertoond. Filmmaker en domineeszoon Hans Busstra wilde een documentaire maken over gelovigen die niet zijn gehinderd door enige twijfel en met Jezus aan hun zijde door het leven gaan. Maar uiteindelijk werd het een film over zijn eigen diepe geloofstwijfels. Tegenwoordig is Hans veel werkzaam voor Tegenlicht.
Locatie: Nationaal Museum van Wereldculturen, Research Centre for Material Culture,
Steenstraat 1 te Leiden
Tijd: 14:00 – 17:00 programma (Engelstalig)
Toegang is gratis
Bron: Cineblend