IFFR komt met digitale filmbank
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) gaat onafhankelijke filmers een wereldwijd digitaal distributieplatform aanbieden. Onder de naam van het festival kunnen de vaak onbekende makers hun werk gunstig online uitbaten.
Internet zou het filmers makkelijker moeten maken hun werk digitaal aan te bieden. Maar wie als eenling een film wil verkopen via de grote digitale platforms, stuit op tal van obstakels. Tiger Release, waarvoor het IFFR een samenwerking aangaat met het technologiebedrijf Infostrada, wil de krachten van onafhankelijke filmers bundelen. Die kunnen hun films, na vertoning op de aankomende festivaleditie in januari 2015, voortaan eenvoudig wereldwijd digitaal distribueren, onder de paraplu van het IFFR. Daarbij behouden de filmers te allen tijde grip op hun werk en wordt gerekend met een volgens het festival gunstig tarief.
‘Het merendeel van de films die wij in Rotterdam vertonen heeft nog geen distributeur’, zegt Janneke Staarink, zakelijk directeur van het IFFR. Bij Tiger Release gaat ongeveer 50 procent van het bedrag dat een bezoeker voor een film betaalt direct naar de filmer, of rechthebbende. ‘Hoger krijg je het nergens’, zegt Staarink. De andere helft gaat naar de platforms en de technologieverstrekker. Het Rotterdamse festival verdient er niks aan. ‘Tiger Release is opgezet voor de filmers, wij hoeven daar zelf niet aan te verdienen.’
Middels de software van Infostrada Creative Technology, dat soortgelijke diensten aanbiedt voor de filmstudio’s, zullen de Rotterdam-films te zien zijn via verschillende grote video on demand-platforms, waaronder iTunes, Vimeo en Google Play. Commercieel directeur Karel van der Flier zal met een team namens Infostrada aanwezig zijn op het festival voor uitleg. ‘Een breed aanbod is voor ons van belang’, zegt hij. ‘We hebben deze club filmers nodig. En als filmer krijg je dit zelf niet voor elkaar.’
Infostrada zal de films ook digitaal beheren en, desgewenst, digitaal versturen naar internationale festivals, voor vertoning. Van der Flier: ‘De kracht van het systeem is dat de controle volledig bij de filmmaker en rechthebbende ligt. Ze kunnen zelf kiezen welke platforms ze activeren, in welke internationale territoria en wanneer.’ Wie verwacht in bepaalde regio’s nog tot een eigen distributiedeal te komen, mogelijk ook in de filmtheaters, kan complete landen en werelddelen eenvoudig (tijdelijk) uitsluiten. En als er een award wordt gewonnen, op een festival als dat van Rotterdam, valt die aandacht direct online te kapitaliseren. Staarink: ‘Ik verwacht dat we een half jaar na het festival echt beginnen, zodra we een bulkje films hebben.’
Bron: Volkskrant