Verslag workshop ‘Digital Image Capturing using LED Lighting’ op 13 september 2014

Op zaterdag 13 september 2014 organiseerde de NBF in samenwerking met Amsterdam Studio’s, AV Rental, Beam Systems, Camalot, EditCompany en Het Licht de drukbezochte workshop over LED licht in Amsterdam Studio’s.

Het gebruik van LED licht is niet meer weg te denken op de set. De keuze voor gebruik van LED licht heeft soms echter vèrstrekkende gevolgen. Wat in eerste instantie een voordelige keuze lijkt door een snellere werkwijze op de set, kan in de postproductie soms juist extra werk opleveren. Of erger, beperkte keuzemogelijkheden voor het realiseren van de juiste ‘look and feel’ van het gedraaide materiaal. Feit is dat het aanbod van LED armaturen snel toeneemt. Wat moeten we weten om de juiste keuze te kunnen maken?

Het doel van deze workshop was om de deelnemers in staat te stellen om met verschillende soorten LED licht aan de slag te gaan en de verschillende mogelijkheden van gebruik te onderzoeken. Veel bekende en minder bekende LED armaturen waren aanwezig, alsmede de importeurs en enkele fabrikanten: Arri, Area 48, DedoLight, Digital Sputnik, Ianero, KinoFlo, Lowell, Litepanels, Nyla, Quartzcolor, VelvetLight, ea.

In de ochtend werden de deelnemers voorgelicht door importeurs en fabrikanten over de verschillende LED armaturen. Daarna werden er drie groepen gevormd en kon iedereen naar hartenlust experimenteren en met de verschillende LED armaturen shots draaien. In de middag schoven er nieuwe geïnteresseerden aan en werden de testopnames besproken en uitgebreid geanalyseerd.

Bij de Q&A tijdens het terugkijken van het gedraaide materiaal was Wouter Syuderhoud aanwezig die vanuit zijn ervaring als colorist benoemde dat met name het spectrum verschil tussen LED’s en traditionele lichtbronnen vaak problemen veroorzaakt in postproductie. Ook in het gedraaide testmateriaal zijn dit soort verschillen tussen verschillende bronnen duidelijk zichtbaar.

Een cruciaal verschil tussen traditionele lichtbronnen en LED licht is dat bij een aantal LED lichtbronnen het spectrum niet volledig aanwezig is, terwijl dit bij Tungsten of HMI wel zo is. Gevolg hiervan is dat dat deel van het spectrum dat een LED lichtbron mist niet versterkt kan worden omdat het eenvoudig niet aanwezig is, terwijl dit bij traditionele lichtbronnen wel mogelijk is door middel van filters die het ongewenst aanwezige deel van het spectrum kunnen verminderen, waardoor het gewenste deel versterkt kan worden. Deze beperking geldt tijdens het draaien op de set, zowel als in de postproductie.

Tevens werd duidelijk dat een traditionele twee- of drie- punts kleurmeter door het specifiek ontbreken van sommige delen van het spectrum bij sommige LED armaturen absoluut niet geschikt zijn om LED licht op kleur correctheid te meten. De enige meter waarmee dit kan is een spectrum meter die op meerdere punten meet.

De gedraaide beelden zijn terug te kijken op het Vimeo-kanaal van de NBF, met veel dank aan EditCompany voor de montage van het materiaal: https://vimeo.com/user6405101.

Omdat er veel meer LED armaturen aanwezig waren dan verwacht, is het op basis van de resultaten uit de workshop moeilijk een oordeel te vellen over de verschillende opties en beste keuzes. Na afloop waren alle aanwezigen echter van mening dat het een vruchtbare dag was, waaruit duidelijk is gebleken dat er erg veel animo is voor dit onderwerp. We zijn dan ook van plan om de workshop binnen een paar maanden te herhalen, met een specifiekere opzet waarop we duidelijke testresultaten kunnen baseren.

We willen graag alle deelnemers en partners bedanken voor deze geslaagde dag!