Open Studio Dagen op Media Park

De deuren van het Media Park staan in het weekeinde van 6 en 7 september, tijdens de zogenaamde Open Studio Dagen, weer open voor het publiek. Bezoekers krijgen de kans om te zien waar alle tv-en radioprogramma’s bedacht en gemaakt worden. Ook kunnen zij voor het eerst naar boven gaan in de televisietoren.

25 participanten, waaronder Beeld en Geluid, RTL Nederland, Omroep MAX en de NOS doen mee tijdens de alweer zevende editie. Vorig jaar kwamen er ruim 9.000 bezoekers uit heel Nederland naar Hilversum. Dit jaar mikt de organisatie op minimaal 10.000.

De start van de Open Studio Dagen is bij het instituut voor Beeld en Geluid. Hier ontvangt de bezoeker het programmaboekje en zijn ook diverse attracties in het Atrium te bezoeken. De route leidt via de André van Duin Boulevard naar de studio’s in het Studiocentrum. Decors van Voetbal International, Life 4 You, Kassa, 2 voor 12 en Sesamstraat zijn te zien.

Op de hele route worden bezoekers geïnformeerd over het productieproces van radio en televisie. In de showstudio Studio 21 laat RTL Nederland zondag de vele showmogelijkheden van deze studio zien, inclusief bekende Nederlanders. Bij All Sport Radio kunnen de aanwezigen zelf de file informatie voorlezen en op zaterdag bij de NOS ervaart men in een mobiele studio hoe het is om het nieuws te presenteren en kan men een kijkje nemen bij de bus van het Jeugdjournaal.

Bijzonder is dat mensen een workshop Journaal-presentatie kunnen volgen. Vanwege de beperkte beschikbaarheid hiervan is er een prijsvraag om kans te maken op een ticket. Studio 23 is het domein van Omroep MAX. Hier staat een geheugentrainer klaar en is te zien hoe dagelijks televisie- en radioprogramma’s van MAX bedacht en gemaakt worden.

Dit jaar is het voor het eerst mogelijk om naar boven te gaan in de televisietoren, de Open Studio Dagen steunt hiermee de Stichting Heppie. Kaarten hiervoor zijn te bestellen via www.heppieview.nl.

Bron: Broadcast Magazine