NPO voert naamswijziging zenders door

Vanaf dinsdag heten de radiozenders en televisienetten van de Nederlandse Publieke Omroep anders. Een naamsverandering die nogal wat losmaakte. Bestuurder Shula Rijxman van de NPO geeft antwoord op een aantal vragen.

De televisienetten zijn omgedoopt in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. De radiozenders krijgen de toevoeging NPO: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6.

Toen de naamswijziging bekend werd, ontstond er wat ophef, ook in de Tweede Kamer. Critici vonden het onnodig en te duur. De Nederlandse Publieke Omroep bleek een ton te hebben betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie om de domeinnaam npo.nl in handen te krijgen.

Veel mensen vragen zich af waarom dit eigenlijk nodig is.

De mediawereld om ons heen verandert in snel tempo. Jongeren kijken steeds minder vaak programma’s op televisie en steeds meer online. Op deze ontwikkeling speelt de Nederlandse Publieke Omroep tijdig in. In dit mediageweld zijn er namelijk maar een beperkt aantal plekken te vergeven. Op de smart-tv is bijvoorbeeld maar 1 knop beschikbaar voor alle programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep.

Maar toch: iedereen kent Nederland 1 en Radio 1. Het is toch bekend dat dit de publieke omroep is?

Er worden vele honderden mooie uitzendingen door de omroepen gemaakt. Grootste risico is dat ons aanbod versnippert raakt en dat het publiek het niet meer terug kan vinden. Het NPO-merk is de optelsom van al dat moois. We willen gewoon eenvoudig terug te vinden zijn. Dat verdienen die programma’s ook en dat is ook onze opdracht!

Gooien jullie niet bekende en sterke merken weg?

We gooien niets weg, er komt iets ondersteunends bij. De publieke omroep heeft verschillende sterke merken, en dat blijven ook sterke merken. Kijk maar naar de nieuwe logo’s: de 1-2-3 van de televisiezenders blijven sterk zichtbaar, de grijze NPO-ruit in het logo is juist ondersteunend aan de zenders en netten. We bundelen het met één herkenbare naam: NPO.

Waarom ziet het logo van NPO 3FM en NPO Zapp er zo anders uit?

Dit zijn zenders die zich richten op jongeren en kinderen. Het is een bewuste keuze om voor deze specifieke groep kijkers en luisteraars het logo zo vorm te geven. Dit hebben we uitgebreid onderzocht en getest onder jongeren, we hebben ze de logo’s voorgelegd en dit is het resultaat.

Het zou toch al veel eerder gebeuren?

Stapsgewijs is het NPO-merk de afgelopen maanden al doorgevoerd: de NPO-portal, de NPO-app, de NPO-themakanalen en nu als laatste stap de nieuwe logo’s op radio en tv. Het is natuurlijk wel het meest zichtbare voor kijkers en luisteraars.

Wat is de volgende stap? Verdwijnen straks de omroeplogo’s ook?

Dit is de laatste stap, het doorvoeren van het NPO-merk op radio en tv. De omroeplogo’s blijven gewoon zichtbaar in beeld. De omroepen die al die mooie programma’s maken en ook ruimte krijgen en houden om herkenbaar te zijn. Dat staat los van het NPO-merk dat al die programma’s bundelt.

Was het lastig om dit door te voeren?

Laat ik eerlijk zijn: we hebben natuurlijk best wat weerstand gehad. Veel mensen vroegen zich af waarom dit nodig was, ook bij de omroepen. Maar inmiddels is dat achter de rug en maken we met elkaar deze stap. NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek. En daar zijn we trots op en laten we ook zien.

Bron: NPO/Broadcast Magazine