Prijzen voor eindexamenfilms uitgereikt in EYE
Maandag vond in EYE het Keep an Eye Filmacademie Festival plaats, waar de producties van de lichting 2014 werden gepresenteerd. Er werd afgesloten met de uitreiking van prijzen voor beste commercial, beste documentaire en beste fictiefilm.
Zeven films dongen mee naar de Topkapi Films Fictie Prijs 2014. En de jury, bestaande uit Halina Reijn, Joppe van Hulze,Hedwig Agterbos, Lodewijk Crijns en Laurette Schillings, werd het niet makkelijk gemaakt. Het niveau was hoog. ‘Waar in het verleden nog vaak werd geput uit eigen klein leed kijkt deze lichting naar ons idee weer ruimhartig om zich heen en wordt er zelfs weer ruimte gemaakt voor een intellectuele benadering van film’, stelde de jury tevreden vast. Een bijzondere vermelding was er dan ook voor Onno de Onwetende, een wrang humoristische, snel gemonteerde film over de existentialistische zoektocht van een twintiger.
De hoofdprijs ging naar Gameboy. In deze film, geschreven door Joeri Kloppert en geregisseerd door Giancarlo Sánchez, glijden vier zeventienjarige vrienden in 22 minuten tijd af naar het verlies van onschuld. Wat begint met rotgeintjes escaleert al snel tot het stelen van eindexamens en kan niet anders dan slecht eindigen. Volgens de jury ‘valt bij Gameboy alles op zijn plek: het uitstekende scenario, de heldere montage en de naturelle speelstijl van de acteurs’.
De prijs voor beste commercial is dit jaar omgedoopt tot Golden Gate Commercial Award. Dit valt samen met het afscheid van het traditionele 35mm. Bij wijze van compensatie was het onderwerp van de commercial-wedstrijd dit jaar Polaroid. De prijs voor beste eindexamencommercial ging naar Tableau Vivant van Nico van den Brink. De jury noemde het ‘een ogenschijnlijke eenvoudige one-taker waarin alles perfect op zijn plaats valt’.
De VPRO Documentaireprijs 2014 werd uitgereikt door Karin de Bok, hoofdredacteur TV van de VPRO. Zij gaf de huidige lichting het predicaat ‘durf’ mee. De jury constateerde dat er bijna niet op safe werd gespeeld en er veel vormexperimenten zijn zonder dat dat leidde tot navelstaarderij. Engagement en ambachtelijkheid zijn goed in evenwicht in deze generatie nieuwe filmmakers. De film die bekroond werd, Noord, Oost, Hard, West! werd geprezen als ‘rauw, ongemakkelijk en rigoreus’.
Bron: De Filmkrant, Edo Dijksterhuis