Cineblend 20 mei 2014: Iraqi Stories

Cineblend, de maandelijkse avond van SAVAN (Stichting Audiovisuele Antropologie Nederland) met
diner, film en debat, heeft op dinsdag 20 mei als thema:

Iraqi Stories

Vanaf 2 mei is in het geheel verbouwde Paviljoen van de Tolhuistuin in Amsterdam de tentoonstelling
Welcome to the End of History te zien, het eerste deel van het drieluik Crisis of History, samengesteld
door Robert Kluijver. In Crisis of History – Art, Memory and Resistance in the Middle East onderzoeken
jonge kunstenaars uit het Midden-Oosten de modernistische droom en wat er nu nog van over is.
Hoewel de crisis van het Midden-Oosten regelmatig wordt gepresenteerd als een conflict tussen
fundamentalisten en westers georiënteerde liberalen, tonen de deelnemende kunstenaars een regio
die al diepgeworteld is in de 21ste eeuw, met eigen concepten van burgerschap die de veronderstelde
tweedeling overstijgen.

Op deze avond kijken en luisteren we naar kunstenaars uit verschillende disciplines, die in hun werk
reflecteren op de eigen persoonlijke geschiedenis die onlosmakelijk is verbonden met de geschiedenis
van en de gebeurtenissen in hun land van herkomst. De drie Irakese kunstenaars wonen allen in Europa,
maar drukken in hun werk een sterke verbondenheid uit met hun geboorteland.

Te gast zijn:

Urok Shirhan, visueel kunstenaar. Studeerde Fine Arts aan de Rietveld Academie en aan Goldsmiths’
University in Londen. In 2012/2013 was zij een deelnemer aan het Home Workspace Programmebij
Ashkal Alwan in Beiroet. Recentelijk werkte zij aan een onderzoeksproject over de mediatisering van de
oorlog in Irak, Occupy Baghdad (2012-2014). Urok neemt deel aan de tentoonstelling Welcome to the End
of History met haar videowerk Communist Parents (2013) en Children of the Left (2014).

Mokhallad Rasem, theaterregisseur en acteur. Werkte als regisseur bij het Nationale Theater van Bagdad
maar woont en werkt sinds 2005 in België. Rasem maakte in 2010 furore met zijn stuk Iraqi Ghosts
(creatieprijs Theater aan Zee 2010, selectie Vlaams en Nederlands Theaterfestival 2010), een dynamisch
toneelstuk over de impact van de oorlog op de generatie van de regisseur. Sinds 2013 is hij als vaste maker
verbonden aan Toneelhuis Antwerpen waar hij zich concentreert op het Europese repertoire: Hamlet, Othello
en Romeo and Juliet van Shakespeare.

Muhanad Rasheed, choreograaf, componist en danser/performer van dansgezelschap Iraqis Bodies.
Hij is geboren in Bagdad en studeerde daar theater aan het instituut voor Beeldende Kunst.  In 2010 won
hij de prijs van de Nederlandse Dans Dagen voor meest belovende choreograaf en in hetzelfde jaar
won hij de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie’ voor Mourning in samenwerking met het
Internationaal Danstheater. Deze voorstelling was geïnspireerd op Irakese begrafenisrituelen en ging in
première tijdens het Dancing on the Edge Festival in 2009.

Moderator is Ozkan Gölpinar, schrijver, kunstcriticus, filmmaker. Is momenteel verbonden aan het
onderzoeksprogramma Contemporary Art Beyond Boundaries (CAbB) van Universiteit Leiden.

Deze avond wordt georganiseerd in samenwerking met Dancing on the Edge en Framer Framed.

Tijdstip: Dinsdag 20 mei 19:30, met borrel na afloop.
Locatie: Paviljoen Tolhuistuin, Buiksloterweg 5c, Amsterdam
Toegang gratis