Winnaars DDG Awards voor meest opmerkelijke regie
In het Compagnietheater in Amsterdam zijn dinsdagavond aan zes regisseurs de DDG Awards uitgereikt, de jaarlijkse regieprijzen van de Dutch Directors Guild:
Fictie Lang: Alex van Warmerdam – Borgman
Docu Lang: Sabine Lubbe Bakker, Niels van Koevorden – Ne Me Quitte Pas
Commercial: Simone van Dusseldorp – Worden wie je was (Slachtofferhulp)
Fictie Kort: Digna Sinke – Alle dagen even mooi
Docu Kort: Menno Otten – Via Dolorosa
Online/Transmedia: Bert Hana – #Alleman
Elke categorie kende drie genomineerden, gekozen door de leden van de Dutch Directors Guild, de belangenvereniging van professionele film- en televisieregisseurs in Nederland. Voorzitter Martijn Winkler: “De DDG Award is de enige prijs in z’n soort in Nederland: de meest opmerkelijke regieprestatie van het afgelopen jaar, gekozen door de eigen collega’s. Ontzettend eervol. Dat blijkt ook wel uit de enorme opkomst vanavond. Regisseurs werken vaak achter de schermen. De DDG Awards zetten de beste regisseurs van Nederland in de spotlights.”
Bekijk hier de volledige lijst genomineerden met nadere informatie en beeldfragmenten.
‘Een goede regisseur’
Tijdens een feestelijke avond in het Amsterdamse Compagnietheater en in aanwezigheid van gasten uit de filmsector (van makers tot vertegenwoordigers van fondsen en omroepen) werden de prijzen voor de zevende keer op rij uitgereikt. Host van de avond was presentatrice/actrice Jolanda van den Berg. “Een goede regisseur is voor mij iemand die in staat is het beste uit zijn acteurs te halen, die als maker dicht bij zichzelf blijft en jou als speler tegelijkertijd alle ruimte geeft.” De diversiteit van het regievak bleek verder uit de rijke schakering aan genomineerden en gasten: makers van fictiefilms, TV-series, documentaires, online programma’s en commercials.
Regie in het digitale tijdperk
Tijdens de avond kwam ook expliciet de veranderende rol van regisseurs in het digitale tijdperk aan bod. DDG-voorzitter Martijn Winkler hierover: “Voor het eerst dit jaar hadden we de categorie Online/Transmedia. Een groeiend genre, waar interactie met het publiek essentieel is voor succes. Neem bijvoorbeeld een project als Sweetie, waar een 3-D lokmeisje werd gecreëerd om cyberpedofielen te pakken. Als online regisseur ben je storyteller, maar ook designer, gamer en producent ineen.”
Bron: DDG