Filmmaker Ate de Jong ontvangt eerste exemplaar Filmjaarboek 2013/2014
In aanwezigheid van veel vrienden van het Filmjaarboek waaronder sponsoren en redacteuren ontving filmmaker Ate de Jong vrijdag 11 april het eerste exemplaar van het Filmjaarboek 2013/2014 uit handen van Hans Beerekamp, NRC Handelsblad-journalist, redactielid van het Filmjaarboek en bestuurslid Stichting Filmuitgaven.
In een korte speech memoreerde Beerekamp de geschiedenis van het Filmjaarboek die teruggaat naar 1981 en de wijze waarop in dat boek de Jong’s film BEKENDE GEZICHTEN, GEMENGDE GEVOELENS beschreven staat. Tevens stond hij stil bij de relatie tussen recensenten en filmmakers, en wat ze voor elkaar betekenen.
De uitreiking vond plaats in EYE waar ’s avonds De Jong’s meest recente film DEADLY VIRTUES: LOVE. HONOUR. OBEY op het 30ste Imagine Film Festival in première ging.
Het Filmjaarboek 2013/2014 bevat beschrijvingen en uitgebreide credits van alle bioscoopfilms die in 2013 in Nederland zijn uitgebracht. Tevens een lijst van de belangrijkste filmprijzen, bezoekcijfers en adressen van film- en dvd-distributeurs.
De belangrijkste en spraakmakendste films van 2013 worden tegen het licht gehouden in vier artikelen.
De auteur van het jaar: Abdellatif Kechiche van LA VIE D’ADÈLE
Met LA VIE D’ADÈLE won hij in Cannes een Gouden Palm, samen met zijn twee actrices, die later een schandaal zouden veroorzaken. De film is bovenal een uitnodiging om onze grenzen te verkennen: hij laat ons stereotypen en clichés (opnieuw) overwegen, betoogt de van oorsprong Tunesische filmjournalist Hassouna Mansouri in zijn profiel van de regisseur en zijn werk.
De opkomst van slavernijfilms als 12 YEARS A SLAVE, DJANGO UNCHAINED en HOE DUUR WAS DE SUIKER
2013 gaat de boeken in als het jaar waarin de Amerikaanse en Nederlandse filmwereld de slavernij (her)ontdekte. Ging de filmwereld eindelijk de confrontatie aan met het gruwelverleden met Oscarwinnaar 12 YEARS A SLAVE, DJANGO UNCHAINED, LINCOLN, TULA: THE REVOLT en HOE DUUR WAS DE SUIKER?, vraagt filmcriticus Jos van der Burg zich af.
Reconstructie van de langverwachte steunmaatregel voor de Nederlandse film
D66, die in 2013 nodig was om het Kabinet in het zadel te houden, wist een langverwachte steunmaatregel voor de filmproductie in Nederland uit het vuur van de onderhandelingen te slepen, zo blijkt uit een reconstructie door filmjournalist Jan Pieter Ekker. De laatste jaren vertrokken veel Nederlandse talenten naar het buitenland en kwamen er nauwelijks nog buitenlandse producties naar Nederland, met enorme inkomstenderving en failliete (post)productiebedrijven als resultaat. De steunmaatregel moet het tij keren.
Jaaroverzicht met de belangrijkste films en trends
Uit het Jaaroverzicht van Karin Wolfs blijkt dat het Filmjaar 2013 in het teken stond van decadentie, seks, valse imago’s en verloren paradijzen, waarin de illusies van de westerse beschaving op de proef werden gesteld. Een goed jaar was het voor de vaderlandse film met BORGMAN in de hoofdcompetitie van Cannes.
Het Filmjaarboek is ook dit jaar weer verheugd over de samenwerking met EYE, een vanzelfsprekende partner van het Filmjaarboek, als het gaat om het nauwgezet vastleggen wat er op filmgebied gaande is.
De Vrienden van het Filmjaarboek helpen al jaren met het voortzetten van de in 1980 begonnen traditie om alle in de bioscoop uitgebrachte films jaarlijks te inventariseren. Ook dit keer is weer de uiterste zorg besteed aan het doen van naspeuringen naar de in Nederland uitgebrachte titels en het verzamelen van de namen van acteurs en technici, bezoekcijfers, soundtracks, de juiste beeldverhoudingen (de zogeheten ‘aspect ratio’) en dvd-gegevens. Voor de inhoudelijke besprekingen werd opnieuw een beroep gedaan op een keur aan gevestigde filmscribenten, die tezamen een breed scala aan dagbladen, weekbladen en filmtijdschriften, maar ook filmbedrijven vertegenwoordigen.
Bron: MVSP