Nu in EYE

(Voor)premières ‘The Missing Picture’, ‘Snowpiercer’ en ‘Ida’, Cinema Remake-tentoonstelling.

Ida
Dagelijks: de gelauwerde regisseur Pawel Pawlikowski (My Summer of Love, Last Resort) werkt sinds 1977 in Groot-Brittannië. Nu keert hij terug naar zijn vaderland Polen voor dit ingetogen, subtiele drama over een jonge aanstaande non, die in de jaren 60 een groot familiegeheim ontdekt. Winnaar van de International Critics Award in Toronto. “…oogverblindend mooi geschoten zwart-witfilm…indringende zoektocht…gelaagd verhaal…onvergetelijke, ijzingwekkende scène…” (**** Filmkrant).

De Grote Oorlog in de film
T/m zondag: EYE herdenkt de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) dit jaar met verschillende activiteiten. King and Country (wo. 26/3, 19.15) van Joseph Losey met lezing door David Barnouw (NIOD), All Quiet on the Western Front (do. 27/3, 16.30) van Lewis Milestone, Gallipoli (do. 27/3, 19.15) van Peter Weir, De big van het regiment (vr. 28/3, 16.00) met inleiding door Rommy Albers (EYE) en ‘Through the Enemy’s Lines and the WW1 Films Within the EYE Collection’ (zo. 30/3, 13.00).

The Missing Picture
Vanaf do. 27/3, 21.15: Rithy Panh doet op indrukwekkende wijze verslag van zijn jeugd en de ervaringen van zijn familie die werd omgebracht tijdens de Cambodjaanse gruweltijd, met behulp van zelfgemaakte kleifiguurtjes, diorama’s en found footage-archiefbeelden: de ‘missing pictures’. Winnaar van de Un Certain Regard-prijs van het Cannes Filmfestival.

Cinema Remake
T/m 1/6: in de komende filmweek staan in het filmprogramma bij de tentoonstelling ‘Cinema Remake – art & film’ twee klassieke films op het programma. The Last House on the Left van Wes Craven (vr. 28/3, 21.30) en Throw Momma from the Train van Danny DeVito (wo. 2/4, 16.30).

EYE 2 jaar! – Celebrate Cinema
Vanaf zo. 30/3, 10.30: EYE viert zijn tweede verjaardag aan het IJ met een speciaal programma van 30 maart t/m 6 april dat start met de Collectiedag. Tijdens de Collectiedag worden nieuwe aanwinsten en -restauraties vertoond. Met onder meer een vertoning van een nieuwe kopie van Theo van Goghs Interview (2003), de wereldpremière van de verloren gewaande Deense WOI-film Mit faedreland, min kaerlighed ((Through the enemy’s lines) – en de  Amerikaanse speelfilm The Last Edition (Emory Johnson, 1925), met historische opnamen van het vroege San Francisco.

Het Schimmenrijk
Zo. 30/3, 19.00: iedere laatste zondag van de maand voorziet filmjournalist Hans Beerekamp fragmenten uit het werk van recent overleden filmpersoonlijkheden van liefdevol commentaar. Zondag o.a. aandacht voor Alain Resnais, Harold Ramis en Miklos Jancsó.

Snowpiercer
Vanaf wo. 2/4, 21.30: vijftien jaar van nu: een nieuwe IJstijd meldt zich en decimeert de mensheid. Slechts een select gezelschap overleeft in de verwarmde sneltrein Snowpiercer, de rijken voorin, de armen in de achterste wagons. De nieuwste film van de Aziatische regisseur Bong Joon-ho (The Host) is een ijzingwekkend SF-spektakel met sterren als Chris Evans, Tilda Swinton en John Hurt in de hoofdrollen.