Shortcutz A’dam gaat samenwerken met ShortsTV

Shortcutz Amsterdam, het wekelijkse evenement rondom makers van korte films, gaat samenwerken met ShortsTV.

Maandelijkse winnaars van Shortcutz krijgen de mogelijkheid hun werk te verkopen aan het geheel aan kortfilm gewijde kanaal. ShortsTV heeft een wereldwijd bereik van 30 miljoen huishoudens.

De kick-off van de nieuwe samenwerking vindt morgen plaats in sociëteit De Kring, de plek waar iedere dinsdag drie geselecteerde korte films – twee in competitie en één van een speciale gast – worden vertoond. De maandwinnaars krijgen een uitzendovereenkomst aangeboden voor ShortsTV, in Nederland te ontvangen via UPC-kanaal 25 en 64. Naast het titels uit het Shortcutz-programma zullen er ook compilaties en interviews met makers worden uitgezonden.

‘Het wekelijkse aanbod van Shortcutz is een goede indicatie van de kortfilmproductie in Nederland, die van een exceptioneel hoog niveau is’, stelt Alan Musa, president van ShortsTV EMEA. ‘Wij bieden dan ook graag een groter podium om de carrières van beginnende en ervaren filmmakers vooruit te helpen.’

Het eerste contact met het kortfilmkanaal werd drie maanden geleden gelegd. Shortcutz onderhandelt nu over de mogelijkheid om de maandwinnaars van het eerste Amsterdamse jaar ook onder te brengen bij ShortsTV. Hetzelfde geldt voor de film die op 12 januari jongstleden werd verkozen tot beste korte film van het jaar, Wednesdays van Aaron Rookus.

Alexa Rodrigues, mede-oprichter van Shortcutz Amsterdam, benadrukt dat deze samenwerking niet alleen dient om het werk van filmmakers te promoten maar hen ook een zeldzame kans biedt te verdienen aan korte films. Maar zij wil verder gaan met het vergroten van de zichtbaarheid van cinematografische miniatuurtjes. ‘Komend jaar gaan we in gesprek met alle filmfestivals om korte films voor speelfilms geplaatst te krijgen. In Portugal hebben we al zo’n samenwerkingsverband, met Film Festival Cinema Bioscoop in Lissabon.’

Bron: De Filmkrant