Nieuw talent op filmfestival Scenecs

Filmfestivals voor gevestigde talenten zijn er genoeg. Het festival Scenecs geeft internationale debutanten de kans. Van 6 t/m 10 november kan in het JT Grand Theâtre in Amersfoort weer nieuw talent worden ontdekt.

Festivaldirecteur Arya Tariverdi, geboren in 1978 in Teheran maar sinds zijn tiende wonend in Nederland, moet glimlachen als de eerste editie van Scenecs in 2006 memoreert. “Het festival duurde één dag, we hadden twee zaaltjes en trokken 750 bezoekers. De achtste editie duurt vijf dagen en we rekenen net als vorig jaar op ruim vijftienduizend bezoekers.” Hij wil er maar mee zeggen dat het festival erin geslaagd is om een plek in het Nederlandse filmlandschap te veroveren.

De formule is in grote lijnen in de afgelopen jaren dezelfde gebleven. “Het gaat om eerste en tweede films van internationale makers. Het kunnen speelfilms zijn, maar ook documentaires. Lengte speelt geen rol. Het gaat erom dat je binnen vijf minuten geboeid bent en wilt blijven kijken.”

In de vijf festivaldagen zijn zo’n dertig films te zien. Van velen zijn de makers aanwezig. Uitstekend vertegenwoordigd in het festival is de Russische cinema. Dat is opmerkelijk, want Russische films komen we op internationale festivals nog maar weinig tegen. “Er wordt veel gemaakt in Rusland en de diversiteit is groot”, zegt Tariverdi. “Van de 165 inzendingen dit jaar kwamen er een stuk of dertig uit Rusland. Misschien komt het omdat Jos Stelling in onze Raad van Toezicht zit, want hij is bekend in Rusland.”

Geen festival zonder prijzen en dat geldt ook voor Scenecs. De Dutch Golden Stone Award wordt uitgereikt in drie categorieën. Jury’s bepalen welke fictiefilm en welke documentaire de prijs krijgt, maar bezoekers bepalen welke film met de publieksprijs naar huis gaat. Ze worden uitgereikt door presentatrice Victoria Koblenko op het Grand Gala van het festival. Naast deze prijzen is er een oeuvrepijs, die dit jaar gaat naar het filmduo Dave Schram en Maria Peters. Van hen zijn twee films te zien (Spijt! en De groeten van Mike!). Ook zijn zij als gasten van haar jaar op het festival onder meer aanwezig voor een uitgebreide Q&A.

Scenecs, waarvan een selectie uit het programma te zien is in Filmtheater Hilversum, vertoont niet alleen films, maar stimuleert ook de ontwikkeling van vaardigheden bij jonge regisseurs. Peters en Schram geven een masterclass casting aan regisseurs. Ook is er een masterclass pitching: hoe pitch je een filmidee? Regisseurs krijgen advies van een panel, waarin onder andere producent Hans de Wolf en regisseur André van Duren zitten. Tariverdi vindt het ontwikkelen van vaardigheden een essentieel en inspirerend onderdeel van het festival. “Het mooiste is als je regisseurs die hier zijn geweest ziet groeien. Zoals Ricky Rijneke. Zij is hier begonnen met een korte film, maar was afgelopen jaar met haar speelfilmdebuut Silent Ones op internationale festivals te zien. Stiekem is haar carrière in Amersfoort begonnen. Dat zeg niet alleen ik, maar ook zijzelf.”

Dat Scenecs niet zoals veel andere filmfestivals in de financiële gevarenzone zit, komt doordat het festival niet afhankelijk is van subsidie. Tariverdi: “We zijn heel blij met de steun van de gemeente Amersfoort, maar we halen zeventig procent van onze inkomsten uit de zakelijke markt. Ik denk dat veel festivals te afhankelijk zijn van subsidiegevers.” Lachend: “Ik ben niet vies van commercie.”

Bron: De Filmkrant, Jos van der Burg