EYE International: ‘regels Academy zijn niet eenduidig’

De herstemming die afgelopen week nodig was om de Nederlandse inzending voor de Oscars te bepalen, is het gevolg van inconsistentie en willekeur van de kant van de Academy of Motion Picture Arts and Science. Dat stelt Claudia Landsberger, hoofd van EYE International. Vooral internationale coproducties zijn het slachtoffer van onduidelijke regelgeving.

‘De regels van de Academy zijn niet eenduidig waardoor er veel ruimte is voor het executive committee om te bepalen welke film wel en welke niet wordt toegelaten’, stelt Landsberger. Het gaat bij toelating tot de categorie Best Foreign Language Film vooral om regel 13. Die bepaalt dat een meerderheid van het creatieve team de nationaliteit moet hebben van het indienende land. ‘Bij internationale coproducties creëert dat problemen want die worden doorgaans gemaakt met een zeer diverse cast en crew.’

Landsberger benadrukt dat producenten zelf de verantwoordelijkheid hebben om te checken of hun film voldoet aan de toelatingseisen van de Academy. Maar, zegt ze, ‘wij controleren het nog eens extra secuur. Wij willen voorkomen dat we een film insturen die wordt afgewezen en dat we daarna geen andere inzending mogen doen.’

Afgelopen maand betekende dat dat Het bombardement en Hoe duur was de suiker moesten afvallen. EYE International informeerde nog bij de Academy of er in geval van afwijzing een tweede kans was, maar het executive committee was op dat moment nog niet geïnstalleerd. De selectie in Nederland moest doorgaan om op schema te blijven — op 1 oktober moet het complete inzendingspakket in LA zijn — en EYE International sloot Het bombardement en Hoe duur was de suiker uit voorzorg uit.

Na protest van de producenten van Hoe duur was de suiker, die beredeneerden dat in het verleden meer inzendingen — zelfs een winnaar als Amour — niet aan de toelatingseisen voldeden, zocht EYE International weer contact met de Academy. Nu was het exectutive committee wel geïnstalleerd en die garandeerde een tweede kans in geval van afwijzing. Landsberger: ‘Als ze dat meteen hadden gezegd dan hadden we geen herstemming hoeven doen.’

Een tweede stemming, waar Het bombardement en Hoe duur was de suiker aan meededen, leverde Borgman van Alex van Warmerdam op als inzending voor Nederland.

Het willekeurige gedrag van de Academy zit Landsberger, en haar Europese collega’s, al jaren dwars. ‘Ik heb deze week ook weer met Duitsland over dit onderwerp gebeld. Alle landen hebben er problemen mee en we praten er al jaren over. De Academy past af en toe de regels een beetje aan — vroeger moest een film bijvoorbeeld volledig in de landstaal zijn — maar niet drastisch genoeg. We kunnen nu natuurlijk een brief opstellen met alle 35 leden van European Film Promotion, maar ik ben bang dat de Amerikanen daar geen boodschap aan hebben.’

Bron: Filmkrant