Verslag NBF Industry Day tijdens Go Short festival

Tijdens het Go Short festival in Nijmegen organiseerde de NBF het ochtendgedeelte van de Industry Day op vrijdag 15 maart. Een dag waarop professionals informerende en inspirerende bijeenkomsten konden bijwonen en collega’s kunnen ontmoeten. Dit jaar stond distributie centraal onder de naam ‘The Life Cycle of Shorts’.

Op het festival paviljoen is het al gezellig druk om 9 uur ’s ochtends. De hele tent zit vol met mensen die allemaal gekomen zijn voor het ochtendprogramma: ‘Kies voor kort’. Met dit programma wil de NBF makers laten zien welke kansen de keuze voor kort kan bieden en hen inspireren om het beste uit hun korte films te halen. Billy Pols heeft helaas af moeten zeggen wegens een spoedklus in het buitenland.

John Anderson
Het programma wordt geopend met een keynote van John Anderson, filmcriticus voor onder andere het filmblad Variety. Hij werpt een interessant licht op het verschil tussen de Amerikaanse en Europese visie op korte films. In Amerika wordt de korte film vaak gezien als een opstapje naar lange film. Als een filmmaker eenmaal succesvol is met een lange film, dan worden ook zijn/haar korte films meer waard. Volgens John is de positie van korte films in de VS een vicieuze cirkel. Als ze populairder zouden zijn, dan zouden critici er meer over schrijven. Maar zouden de films ook niet populairder worden als critici er meer over zouden schrijven?

Zijn ervaring met Amerikaanse films is dat je goed moet weten hoe je jezelf moet positioneren en een goede ‘elevator pitch’ van je idee moet kunnen houden. In de VS heb je namelijk geen publieke fondsen en moet je je geld zelf bij elkaar halen. Hij hoorde eens dat Amerikanen betere ondernemers zijn en Europese filmmakers zijn betere storytellers: ‘Once they figure it out: we’re toast.’

Bram Schouw
Vervolgens is regisseur Bram Schouw (hazazaH) aan het woord. Op het Go Short festival draait zijn korte film Sevilla. Bram maakt via hazazaH regelmatig commercials. Hij vindt het interessant om hierbij art film te betrekken en zo ook boeiende korte verhalen te kunnen vertellen. Bram heeft een aantal voorbeelden hiervan meegenomen, waaronder: Dance for live, WK Amsterdam met Job Cohen en Sevilla.

Bram heeft de ervaring dat het (momenteel nog) niet mogelijk is om te leven van korte film. Daarom maakt hij als hem gevraagd wordt een commercial te maken, het liefste korte films waarbij hij zich geïnspireerd voelt en kiest hij zijn opdrachtgevers weloverwogen uit. Zijn boodschap: ‘Make what you love’. Bram heeft een aantal prijzen gewonnen, waaronder de VERS Award voor Impasse. Hij heeft ervaren dat het meedoen aan competities en het draaien van je korte film op festivals je zeker verder kan helpen. Toch heeft dit er nog niet toe geleid dat hij een lange speelfilm heeft kunnen ontwikkelen. Bram wil nu de thema’s uit Sevilla gaan gebruiken om een lange film te gaan maken, omdat hij vindt dat het onderwerp zich goed leent voor een langer verhaal.

Thomas den Drijver
Thomas den Drijver is creatief producent bij CTM LEV Pictures, een bedrijf dat zich voornamelijk richt op korte producties. Bij de oprichting hebben ze heel bewust nagedacht over de positie die ze in wilden nemen. Om zichzelf op de kaart te zetten heeft LEV aandacht gegenereerd door een soort crowdfunding project over De Lift (2,3,4), in navolging van Dick Maas, via (toen nog) Hyves te promoten. Het werd een succes en sindsdien hebben ze meer korte projecten met succes weten te produceren. Thomas vindt het belangrijk om te werken met een crew die je goed kent en die enthousiast is. Hij adviseert om goed na te denken over wat je wilt vertellen in een korte film en na te denken over wat je je publiek wilt meegeven.

Met hun film Suiker (Jeroen Annokee) heeft CTM LEV Pictures veel prijzen en vermeldingen gekregen. Dit heeft hen extra aandacht opgeleverd. Thomas bezoekt vaak festivals en ziet het als een goede plek om (toekomstige) collega’s te ontmoeten. Bij LEV richten ze zich ook op het aangaan van coproducties, omdat dit (o.a. met België) belastingvoordelen kan opleveren vanwege de taxshelter. Als laatste heeft hij uit eigen ervaringen de tip dat comedy onder de 15 minuten zonder dialogen het internationaal vaak goed doet op festivals. Ook is het aan te raden om op te passen met het zomaar online zetten van je film, omdat sommige festivals een première eis hebben.

Marieke Jonker
Als laatste is Marieke Jonker van distributeur Amstelfilm aanwezig om te vertellen over hoe zij omgaan met korte film en hun nieuwe platform We Want Cinema. Marieke legt eerst uit dat korte films lastig weg te zetten zijn in bioscopen. In Nederland wordt een korte film vaak gekoppeld aan een feature film, maar deze twee moeten dan wel een perfecte match zijn. Het is helaas toch vaak veel werk voor weinig resultaat.

Met We Want Cinema biedt Amstelfilm een platform voor interessante films die anders minder snel gedraaid zullen worden, en dus ook voor korte films. Je kiest als gebruiker op de website een film uit en koopt een kaartje voor een voorstelling in een bepaalde bioscoop. Als er genoeg kaartjes verkocht worden, dan gaat de voorstelling door. Voor korte films is het mogelijk om de film te combineren met een lange film, of een programma van verschillende korte films samen te stellen. Ook de bioscopen zijn er erg enthousiast over omdat de films op tijden draaien waarop ze normaal weinig aanloop hebben. Het is volgens Marieke dus een win-win situatie. Achter deze constructie zit voor zowel de maker, de bioscoop als We Want Cinema een verdienmodel.

We sluiten de ochtend af met een smakelijke lunch in het festivalpaviljoen. De meeste gasten blijven nog even hangen en zullen later ook het interessante middagprogramma bijwonen.

De NBF wil graag de sprekers en het festival bedanken voor het neerzetten van deze interessante en inspirerende ochtend. We hopen iedereen volgend jaar weer bij dit gezellige festival te zien!

Foto: Go Short – Kim van Heteren