Verslag Mediapark Jaarcongres 2013

Tijdens het MPJC 2013 op het Media Park in Hilversum gaven (keynote)sprekers uit binnen- en buitenland hun visie op ontwikkelingen en mogelijkheden in aanbod, gebruik en techniek. Staatssecretaris Sander Dekker opende het congres. Madeleine de Cock Buning, Jan Slagter en Shula Rijxman, reageerden op de woorden van Sander Dekker en gaven hun visie op het medialandschap van de toekomst.

Sander Dekker schetst de veranderde markt met het snel groeiende media-aanbod, de toename van spelers en – als logisch gevolg – de toename van concurrentie, ook uit het buitenland. Een goede ontwikkeling stelt Dekker: consumenten kunnen meer kiezen. “Maar hoe zorgen we dat Nederland daarin blijft meedraaien en dat het Nederlandse aanbod vindbaar blijft?” Hij stelt dat Nederland niet bang moet zijn voor de ontwikkelingen, maar er in mee moet gaan en voorop moet blijven lopen in media-innovaties. Hij stelt dat Nederland daarvoor een goede basis heeft: “Een fantastische infrastructuur, een goede Publieke Omroep met goede programma’s, en producenten die formats maken die de hele wereld veroveren.” Als Nederland voorop wil blijven lopen, moet volgens Dekker worden gekozen voor kwaliteit in programma’s en formats. “Je moet je onderscheiden.” Wat hem betreft geldt dat met name voor de Publieke Omroep die de Nederlandse belastingbetaler moet kunnen blijven verklaren hoe de vele miljoenen publiek geld besteed worden. Hij onderstreept ook het belang van een goede Publieke Omroep. Van een Publieke Omroep die programma’s maakt die anders niet gemaakt zouden worden, die Nederland verbindt, zoals rond de kroning, en die aanzetten tot nadenken en tot discussie.

Tot slot stelt Dekker dat de kwaliteit van een programma voor de kijker belangrijker is dan de omroep die deze uitzendt. Hij doet een oproep om het in de discussie rond de Publieke Omroep vooral te hebben over kwaliteit en inhoud en niet te lang stil te staan bij discussies over financiering en stelsels. Te kiezen voor datgene waarmee de Publieke Omroep zich kan onderscheiden, en samen te werken in plaats van elkaar te bevechten. Dekker voegt daar als slot aan toe dat voor hem het collectieve belang van kijker en luisteraar boven het belang van de omroeporganisaties staat.

Reacties uit de industrie: Wat is jullie visie op het medialandschap van de toekomst?
Madeleine de Cock Buning, de nieuwe voorzitter van het Commissariaat voor de Media, Jan Slagter, oprichter en directeur Omroep MAX, en Shula Rijxman, Lid Raad van Bestuur van de Publieke Omroep reageren op de woorden van Sander Dekker en geven hun visie op het medialandschap van de toekomst.

“Voorkomen van oneerlijke concurrentie”
Madeleine de Cock Buning, voorzitter Commissariaat van de Media ziet in de toekomst voor het Commissariaat vooral de rol van scherp toezichthouder weggelegd. Een onafhankelijke toezichthouder die zorgt dat publieke omroepen kansen krijgen voor het verdienen van eigen inkomsten. En dat op zo’n manier dat de legitimatie van het publieke bestel onaangeroerd blijft en met marktconforme prijzen. Het Commissariaat wil oneerlijke concurrentie voorkomen. Niet alleen tussen publieke en private organisaties, maar ook tussen publieke organisaties onderling.

“Herinvoering kijk- en luistergeld”
Jan Slager, oprichter en directeur Omroep MAX vindt dat de Publieke Omroep financieel te afhankelijk is van de grillen van de politiek. De extra bezuiniging van 100 miljoen noemt hij een strafkorting waarvan ook de politiek niet weet hoe deze moet worden ingevuld. Hij voert aan dat de Publieke Omroep hoog wordt gewaardeerd door de kijker. Hij pleit daarom voor de herinvoering van het kijk- en luistergeld, zodat de burger de Publieke Omroep rechtstreeks betaalt. “Door het huidige beleid waarin de politiek ons betaalt, willen zij ook de programmering bepalen. Als wij niet brengen wat zij willen, gaan de handen weer naar de geldkraan.”

“NPO wil betaalde plus-variant Uitzending Gemist in 2014”
Shula Rijxman, lid van de Raad van Bestuur NPO schreef Dekker een brief, waarin ze onder meer schrijft over de Publieke Omroep en het belang ervan. “Op ieder moment van de dag wil de Publieke Omroep van betekenis zijn. Of mensen nu live kijken of achteraf.” Vanwege rechten zijn nog niet alle programma’s achteraf te zien, zoals kwaliteitsseries. NPO wil daarom in 2014 starten met een betaalde plusvariant van Uitzending Gemist. Rijxman sluit haar brief af met de belofte dat de Publieke Omroep met nog veel meer van dit soort slimme ideeën zal komen.

Bron: