Een op de vijf Nederlanders gaat naar films van eigen bodem

Uit recente gegevens van Stichting Filmonderzoek blijkt dat 19% van de Nederlanders in 2012 een Nederlandse film in de bioscoop heeft gezien.

Nederlandse films zijn echter niet bij iedereen even populair. Zo gaat slechts 8% van de Limburgers hiervoor naar een bioscoop. Verder is gebleken dat relatief veel vrouwen en 16- tot en met 23-jarigen naar Nederlandse films gaan.

Marktaandeel 2012
In 2012 werden bijna 5 miljoen bioscoopkaartjes voor Nederlandse films verkocht, dit is 16% van het totale bezoek. In het eerste kwartaal van 2013 is dit marktaandeel maar liefst 22%. Met een marktaandeel van 63% blijven Amerikaanse films het meest populair in Nederland.

Dimitri Lahaut (onderzoeker Filmonderzoek): “Door hogere budgetten is de Nederlandse filmproductie sterk geprofessionaliseerd, wat ten goede komt aan de kwaliteit. Dat zie je terug in de hogere bezoekersaantallen, de grotere successen en een verbeterd imago ten opzichte van 10 jaar geleden”.

Over het onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van de binnenkort op te leveren Bioscoopmonitor en is in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) en de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) uitgevoerd.

Over Stichting Filmonderzoek
Filmonderzoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat marktonderzoek doet naar de Nederlandse filmsector. Het doet dat op uiteenlopende terreinen, zowel op het gebied van distributie en vertoning als productie. De stichting streeft ernaar concrete informatie te leveren waarop weloverwogen (beleids)beslissingen gebaseerd kunnen worden, en geeft daarbij desgevraagd advies. Zie ook www.filmonderzoek.nl

Bron: MVSP