Ruim 4,5 ton euro MEDIA steun voor producenten

De Europese Commissie publiceerde onlangs de resultaten van de MEDIA oproepen voor producenten die in september 2012 gelanceerd werden voor de ontwikkeling van Individuele Projecten en Slate Funding (een pakket van projecten), Televisieproductie en i2i Audiovisueel (toegang tot financiering).

Dit waren voor producenten de laatste oproepen binnen het huidige MEDIA Programma, dat vanaf 2014 onder de vlag van het nieuwe programma Creative Europe 2014-2020 valt.

Producenten haalden voor de eerste deadline van deze oproepen een totaalbedrag van ruim 4,5 ton euro binnen uit het MEDIA Programma (€ 450.954). Dit is voor een klein land als Nederland met een relatief lage productiecapaciteit een mooie score, helemaal omdat het budget voor de oproep voor i2i Audiovisueel werd gehalveerd ten opzichte van eerdere oproepen.

MEDIA Ontwikkelingssteun

1. Individuele Projecten

Binnen deze subsidieregeling wordt de ontwikkeling van films en series gecofinancierd. In totaal werd een subsidie toegekend van € 4.061.371 voor de ontwikkeling van Europese projecten. Daarvan ging € 2.218.137 naar fictieprojecten (45 van de 222 indieningen gehonoreerd), € 1.006.093 naar documentaire (32 van de 131 indieningen gehonoreerd) en € 837.141 naar animatie (16 van de 56 aanvragen goedgekeurd).

Drie Nederlandse fictieprojecten kwamen in aanmerking voor een totaalbedrag van € 150.000:

  • Submarine ontvangt € 50.000 voor The Eurocalyps
  • Rinkel Film ontvangt € 50.000 voor Rafael
  • Family Affair Film ontvangt € 40.000 voor Life According to Nino

2. Slate Funding

In totaal ging € 2.956.753 naar Slate Funding, subsidies voor de ontwikkeling van drie tot vijf projecten. Uit heel Europa werden 71 aanvragen ingediend waarvan er 18 zijn geselecteerd. Uit Nederland werd geen aanvraag gehonoreerd.

3. Slate Funding 2nd stage

Aanvragers die reeds een Slate Funding overeenkomst getekend hebben waarvan minimaal één project in productie is, kunnen een aanvraag voor Slate Funding 2nd stage indienen. Uit heel Europa kwamen voor deze oproep 34 aanvragen binnen, waarvan er 14 zijn toegekend.
Het slagingspercentage bij een 2nd stage aanvraag ligt over het algemeen hoger omdat de concurrentie minder groot is. Uit Nederland is één aanvraag ingediend:

  • Lemming Film ontvangt € 160.000 voor vijf fictieprojecten

4. Interactieve Werken

Uit heel Europa werden 55 aanvragen ingediend voor deze oproep, waarbij games worden gesubsidieerd die gekoppeld zijn aan een audiovisueel werk. 12 projecten zijn geselecteerd voor een totaalbedrag van € 984.611. Eén daarvan kwam uit Nederland:

  • Fu Works ontvangt  € 40.954 voor het project Kenau.

Steun voor TV Productie

Binnen deze oproep wordt de productie van televisieprojecten gecofinancierd wanneer al enkele Europese omroepen verbonden zijn aan het project. Voor deze oproep werden uit heel Europa 58 aanvragen ingediend waarvan uiteindelijk 21 projecten steun ontvingen voor een totaalbedrag van € 5.130.036,40 (3 animatie, 3 fictie en 15 documentaires). Voor deze oproep dienden geen Nederlandse aanvragers in.

I2i Audiovisueel:

Deze regeling vergemakkelijkt de toegang tot financiering door de dekking van verzekeringen, financieringskosten en completion garanties. Het budget van deze oproep werd gehalveerd ten opzichte van eerdere oproepen. Het budget voor de totale oproep is € 1,5 miljoen waarvan voor deze 1e deadline € 750.000 werd gereserveerd. In deze ronde werden 20 aanvragen gehonoreerd voor een totaalbedrag van € 776.248,93. Uit Nederland zijn twee aanvragen geselecteerd voor een totaalbedrag van € 100.000:

  • Bosbros Chez nous BV ontvangt € 50.000 voor Chez Nous
  • Pupkin ontvangt € 50.000 voor Hemel op aarde

Alhoewel dit een mindere score lijkt dan bij de voorgaande oproep voor i2i, haalt Nederland hiermee wel een percentage van 12,9% uit het totaalbudget van deze oproep. Dit is na Duitsland met 15,3% het hoogste percentage.

Bovenstaande subsidieregelingen kennen tweede deadlines, die inmiddels allemaal verstreken zijn. De resultaten hierboven gelden voor eerste deadline van de oproepen. Zodra de resultaten van de tweede deadline bekend zijn publiceren wij de totale resultaten.

Klik hier voor alle resultaten van bovenstaande oproepen of neem contact op met de MEDIA Desk.

Bron: MEDIA Desk Nederland