Oog in oog met Robby Müller in EYE

EYE brengt van 23 mei t/m 16 juni een hommage aan de veelgeprezen Nederlandse cameraman Robby Müller, met de vertoning van 21 van zijn beste films.

Müller is verantwoordelijk voor vele memorabele filmshots uit moderne klassiekers als Paris, Texas, Dead Man en Breaking the Waves. Op 10 februari jl. werd Müller in Hollywood onderscheiden met de International Achievement Award van The American Society of Cinematographers. Op 17 maart ontvangt hij deze prijs uit handen van kunstenaar en filmmaker Steve McQueen en regisseur Wim Wenders in EYE.

23 mei t/m 16 juni: Oog in oog met Robby Müller
Dagelijks: Paris, Texas (1984, Wim Wenders) in EYE en Filmhuis Den Haag, vanaf 23 mei
EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, www.eyefilm.nl

Harry Dean Stanton in de Texaanse woestijn, Johnny Depp die in een kano de zee op drijft: Robby Müller, Nederlands beroemdste cameraman, is verantwoordelijk voor vele memorabele filmshots uit moderne klassiekers als Paris, Texas, Dead Man, Breaking the Waves, Dancer in the Dark, Down by Law, Repo Man, Barfly en 24 Hour Party People. EYE vertoont Müllers belangrijkste films aan de hand van een titellijst die Müller zelf heeft samengesteld. Die films hebben hun roem mede te danken aan het camerawerk, doordat Müller een eenheid tussen verhaal, sfeer en beeld tot stand weet te brengen. Müller was director of photography voor zo’n 75 films en werkte meerdere malen samen met Wim Wenders, Jim Jarmusch en Lars von Trier. Ook deed hij het camerawerk voor films van onder andere Peter Bogdanovich, William Friedkin, John Schlesinger, Barbet Schroeder, Andrzej Wajda, Alex Cox en Michael Winterbottom.

De werkwijze van Robby Müller

Robby Müllers belangrijkste stelregel is dat de camera het verhaal ondersteunt. Hij wil zich met de camera niet opdringen maar probeert zo te draaien dat de kijker het gevoel heeft zelf iets te ontdekken. In zijn kenmerkende weidse shots en long takes maakt hij het liefst gebruik van natuurlijk licht, zoals dat van nature op locatie aanwezig is. Hoewel hij virtuoos omgaat met licht en donker, schiet hij nooit louter mooie plaatjes; het verhaal en de sfeer van de film moeten elkaar aanvullen.

Müller stond altijd open voor technologische ontwikkelingen en zocht zo naar nieuwe wegen voor het maken van artistieke en in zijn ogen passende esthetische beelden. Voorbeelden daarvan zijn de ‘handheld’ camera bij Breaking the Waves, werken met video bij 24 Hour Party People en het gebruik van de 100 camera’s bij Dancer in the Dark. Het gebruik van zoiets als een zoomlens is in zijn ogen volkomen oninteressant omdat het een te gemakkelijke oplossing is voor het afleggen van een afstand.

Müller improviseert graag en houdt tijdens het draaien altijd oog voor het toeval en verrassende gebeurtenissen, die hij integreert in zijn films.

Robby Müllers loopbaan

Robby Müller (Willemstad, Curaçao, 1940) studeerde camera en montage aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. In 1969 vertrok Müller naar Duitsland waar hij een sleutelrol zou gaan spelen in de Neuer Deutscher Film door zijn samenwerking met Wim Wenders (onder meer Der Amerikanische Freund in 1977 en Paris, Texas in 1984). Müller deed het camerawerk voor regisseurs als Jim Jarmusch, Lars von Trier, William Friedkin, Peter Bogdanovich, John Schlesinger, Sally Potter en Alex Cox. Müller is meermalen gelauwerd. In 2009 ontving hij de Bert Haanstra oeuvreprijs. Op 10 februari 2013 werd hij onderscheiden met de International Achievement Award van de American Society of Cinematography. Müller zal die prijs zelf in ontvangst nemen uit handen van Steve McQueen en Wim Wenders, op 17 maart in EYE, georganiseerd door de Netherlands Society of Cinematographers.

Filmprogramma in EYE

Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (Wim Wenders, 1972, BRD)

Alice in den Städten (Wim Wenders, 1974, BRD)

Falsche Bewegung (Wim Wenders, 1975, BRD)

Im Lauf der Zeit (Wim Wenders, 1976, BRD)

Der Amerikanische Freund (Wim Wenders, 1977, BRD)

Die linkshändige Frau (Peter Handke, 1977, BRD)

Saint Jack (Peter Bogdanovich, 1979, VS)

Een zwoele zomeravond (Frans Weisz, 1982, NL)

Paris, Texas (Wim Wenders, 1984, BRD); dagelijks te zien in EYE

Repo Man (Alex Cox, 1984, VS)

Down by Law (Jim Jarmusch, 1986, VS)

Barfly (Barbet Schroeder, 1987, VS)

Mystery Train (Jim Jarmusch, 1989, VS)

Korczak (Andrzej Wajda, 1990, P/D/GB)

Bis ans Ende der Welt (Wim Wenders, 1991, BRD)

Dead Man (Jim Jarmusch, 1995, VS)

Breaking the Waves (Lars von Trier, 1996, DE)

The Tango Lesson (Sally Potter, 1997, GB/FR/ARG/D/NL)

Ghost Dog: The Way of the Samurai (Jim Jarmusch, 1999, VS)

Dancer in the Dark (Lars von Trier, 2000, DE)

24 Hour Party People (Michael Winterbottom, 2002, GB)

Extra activiteiten

23 mei: Openingsavond in aanwezigheid van Robby Müller en internationale gasten

Wekelijks: Leer kijken naar een film: wekelijks een inleiding bij een film door een Nederlandse cameraman

14-16 juni: Cinematography Conference. Wim Wenders, Jim Jarmusch en Lars von Trier zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn bij Q&A’s en bij de Cinematography Conference voor professionals van 14 t/m 16 juni 2013. Tijdens deze conferentie organiseert de NSC (Netherlands Society of Cinematographers) een masterclass, samen met EYE. Hiervoor is Roger Deakins (cameraman van Kundun, The Big Lebowski en Skyfall) uitgenodigd. Behalve een masterclass voor professionals, zal er ook een publieksinterview plaatsvinden.

Bron: EYE