VOD-innovator Voddler rolt wereldwijd uit

Voddler, de Zweedse VOD-aanbieder die werkt met een ‘film sharing’-systeem, gaat mondiaal. Het bedrijf werd opgericht in 2006, testte de afgelopen drie jaar haar software in Spanje en Scandinavië, waar het marktleider is. Vanaf woensdag aanstaande staat Voddler ook open voor Nederlandse gebruikers. Een deel van het aanbod is gratis, voor een deel geldt een maandelijkse abonnementsprijs.

Voddler noemt zichzelf ‘the next generation video service’, haar system heet LiveShelf. Het werkt op een manier vergelijkbaar met uitwisselingsnetwerken als BitTorent, Gnutella en WinMX. Distributeurs en makers kunnen hun films uploaden, waarbij ze kunnen aangeven in welke regio’s ze bekeken kunnen worden en of dat tegen betaling is of niet. Gratis aanbod wordt mogelijk gemaakt door advertenties. Via het gepatenteerde streaming-systeem VoddlerNet kunnen films worden bekeken op pc, smart tv, smart phone of tablet.

Het innovatieve aan Voddler is dat het ‘cloud based’ is. Het maakt gebruik van de apparaten aan de gebruikerskant en speelt niet films af vanuit één centrale database. Om LiveShelf te gebruiken moet software worden gedownload. Via ViewShare kunnen gebruikers hun gekochte, gehuurde en eigen filmfiles delen met een gelimiteerde groep vrienden. Hierin lijkt Voddler op de peer-to-peernetwerken voor bijvoorbeeld telefonie, waarvan uitbaters vaak beweren dat ze efficiënter kunnen distribueren.

Aan de wereldwijde introductie van Voddler is eerst een proefperiode voorafgegaan, waarin het bedrijf een klantenkring van 1,2 miljoen gebruikers opbouwde. ‘Vanaf het begin was het onze inzet mondiaal’, vertelt Anders Sjöman, woordvoerder van Voddler. ‘Maar we hebben eerst het systeem uitgeprobeerd in Scandinavië om te zien wat contentaanbieders wilden met betrekking tot bijvoorbeeld regiobeperkingen en verdienmodellen. Daarna hebben we Spanje toegevoegd om te testen of het systeem ook werkt in een compleet andere netwerkomgeving. Toen bleek dat dat lukte, besloten we wereldwijd te gaan.’

Tot nu toe biedt Voddler films aan van zo’n dertig partijen, waaronder grote filmmaatschappijen als Walt Disney, Dreamworks, Miramax en Metro Goldwyn Mayer. Het Zweedse bedrijf wil nog niet zeggen of en welke Nederlandse partners aan boord zijn. ‘Maar gebruikers kunnen vanaf woensdag 24 april hun LiveShelf gaan vullen met eigen uploads en ViewShares van vrienden’, aldus Sjöman. ‘In eerste instantie zal het professionele aanbod beperkt zijn, maar dat zal in de komende weken snel groeien.’

Het uploaden van content is ongelimiteerd en gratis. ViewShare, waarmee gebruikers de titels van hun vrienden kunnen bekijken, zal de eerste maand gratis zijn. Daarna moet abonnementsgeld worden betaald, ‘een klein bedrag, rond de vijf euro per maand’ volgens Sjöman.

Een obstakel voor online films aanbieden is dat de kosten voor encoding – het bruikbaar maken voor internet – behoorlijk hoog zijn, rond de duizend euro per titel. Dat is ook de belangrijkste reden waarom het nog niet zo’n vaart loopt met bijvoorbeeld het initiatief van het International Film Festival Rotterdam om festivalfilms te distribueren via iTunes. En waarom Voddler vooral titels van grote internationale spelers aanbiedt. Maar de Zweden proberen hun dienst aantrekkelijk te maken voor filmdistributeurs door hun commissie laag te houden. Daar waar een 50%-afdracht vrij normaal is, vragen zij hun partners om 30% en in sommige gevallen zelfs minder.

Voddler zelf hoopt de komende jaren eindelijk zwarte cijfers te kunnen gaan schrijven. Vanaf 2006 hebben investeerders als Cipio Partners, Nokia Growth Partners en Elisa 24 miljoen euro in Voddler gestoken. Na de introductie in Europa en Rusland, zal Voddler worden gelanceerd in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Oceanië.

Bron: Filmkrant