De Verkenners #4: Branded Content

In aflevering vier van De Verkenners gaan we in op branded content. Grote bedrijven als Nike gaan viral op YouTube, Red Bull produceert documentaires waar geen energiedrankje in te zien is, de Rabobank publiceert in zijn huisblad grote journalistieke interviews; de grens tussen reclame is en onafhankelijke producties lijkt te vervagen. Er wordt van het publiek meer mediawijsheid dan ooit verwacht bij het onderscheiden van reclame en onafhankelijke content.

Hoe moeten media en de spelers uit het bedrijfsleven zich in de toekomst tot elkaar verhouden? Hoe moeten we omgaan met branded content? Wat zijn de ontwikkelingen en wat voor gevolgen kunnen deze hebben voor de onafhankelijkheid van de maker?

Verkenner in deze aflevering is Ebele Wybenga, schrijver, journalist en columnist voor Adformatie, gespecialiseerd in onder meer digitale strategieën en branding. In het panel zitten Jos de Putter, documentairemaker en producent, Sandra Krstic, Deputy Managing Partner Tribal DDB, een marketingbedrijf dat zich bezig houdt met brand building, en Sabine van der Eynden, scenarioschrijfster van Malaika, een nieuwe dagelijkse soap geïnitieerd door tien zorgleveranciers en belangenorganisatie Actiz. Moderator is Lennart Booij.

Over ‘De Verkenners’
Kranten die met de komst van het internet vrezen voor hun toekomst, de Publieke Omroep die ondanks de bezuinigingen zijn publieke taak moet blijven vervullen en programmamakers die hun functie proberen te herdefiniëren: de tendens is duidelijk, de media zijn in beweging. Staatssecretaris Dekker heeft aangekondigd de toekomst van de media en die van de Publieke Omroep te gaan verkennen dit voorjaar. De Balie en het Mediafonds zien hierin aanleiding om deze verkenning in het openbaar ter hand te nemen en te bezien waar de mogelijkheden en kansen liggen. In eerdere afleveringen waren onder anderen te gast Rob Wijnberg, Geert Mak, Irene Costera Meijer, Jesse Burkunk, Bas Könning, Jan-Jaap Heij, Wouke van Scherrenburg, Jelle Brandt Corstius en Jeroen Smit.

De Verkenners #4: Branded Content
De Balie, vrijdag 26 april 2013, aanvang 17:00 uur
Toegang: €9,50 / 7,-
Meer info en kaartverkoop: www.debalie.nl

Andere bijeenkomsten: vrijdagen 10 mei, 24 mei, 7 juni en 21 juni.

Bron: Mediafonds