NBF netwerkborrel op maandag 28 januari 2013 – thema ‘Games en film’
Op maandag 28 januari zal de eerste NetwerkBorrel voor Film en tv (NBF) van 2013 plaatsvinden, waarvoor alle film-, tv- en nieuwe media-professionals van harte worden uitgenodigd. Deze maand staat het thema ‘Games & film’ centraal.
Gameontwikkelaar Wouter Baars zal een presentatie geven over de overeenkomsten en verschillen tussen de game- en filmwereld aan de hand van voorbeelden. Hiernaast zullen we met een panel met game- en film/tv-makers trachten te onderzoeken in hoeverre beide werelden elkaar kunnen versterken en op welke manier dit dan het beste kan gebeuren. Naast het inhoudelijke programma met paneldiscussie wordt er zoals elke maand weer gezamenlijk gegeten en geborreld.
Programma
De Nederlandse game-industrie zit in de lift: door de enorme populariteit van games op de tablet en smartphone bloeit de Nederlandse gamesindustrie als nooit tevoren (artikel). De bloeiende en ambitieuze branche biedt veel werkgelegenheid en groeit nog steeds razendsnel.
Hedendaagse games vertonen steeds meer gelijkenissen met film en tv-series. Zo is er vaak een overkoepelend narratief waarin de speler zich moet bewegen en zijn er in veel gevallen tijdens de game filmfragmenten te zien die de speler door het verhaal loodsen. Hiernaast is het zo dat games ook vaker de weg naar het witte doek vinden, denk aan de Resident Evil-reeks, Need for Speed en Tomb Raider. De twee werelden lijken steeds meer naar elkaar toe te groeien, met experimentele vormexperimenten zoals Machinima, een manier van filmmaken waarbij men vrijwel uitsluitend gebruikmaakt van de beelden uit een computerspel die vervolgens bewerkt en op internet geplaatst worden. Ook worden er steeds meer trans- en crossmediale concepten bij films en tv-series gepresenteerd, waarbij game-elementen een belangrijke rol spelen.
Er wordt vaak gezegd dat de film- en gamewereld veel overeenkomsten hebben, een statement dat we op deze avond nader willen onderzoeken. Tijdens het programma zullen we dieper ingaan op de vraag: waar raken deze twee audiovisuele werelden elkaar, wat zijn de overeenkomsten en verschillen en met name: op welke manier kunnen film- en tv-professionals geïnspireerd raken door gamemakers? Op welke manier kun je technieken uit de gamewereld inzetten om bv. je kijkers te betrekken en betrokken te houden en je project bij een groter publiek neer te zetten?
Presentatie & panelleden (ovb, lijst wordt nog aangevuld)
Wouter Baars (1969) maakte als eerste kennis met computers en videogames door de Apple II computer van zijn buurman toen hij een jaar of 12 was. Een paar jaar later kocht zijn vader een Philips P2000T computer waar hij op leerde programmeren en waar hij zijn eerste videogames op maakte. Tijdens zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TUE programmeerde hij niet veel meer, maar rond zijn dertigste keerde hij terug naar zijn oude hobby. Sindsdien maakt hij voornamelijk educatieve videogames, vaak in een team met anderen en geeft hij onregelmatig les in gamedesign op hogescholen en Universiteiten en aan jongeren. Titels en projecten waar Wouter aan meewerkte: Sharkworld (Ranj), PieSupply (Ranj), Gamescool (gaming in het onderwijs), Health Resource Allocation Game (KIT), Track’r (Focal Meditech), Gameskool (online gamedesign cursus)
Sam Nemeth (o.a. lecturer / coach at Technische Universiteit Eindhoven) – Na als musicus en fotograaf te hebben gewerkt studeerde Sam Nemeth Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam in de jaren ’80. Na zijn afstuderen, op innovatieve informatievoorziening rond TV programmering, werkte hij als videomaker bij videocollectief Staats TV Rabotnik en als zelfstandige videomaker op de educatieve afdeling van het Stedelijk Museum in Amsterdam en VARA TV. Als schrijvend journalist was Nemeth oa redacteur van het Film en TV maandblad Skrien. Hij had verschillende functies bij medialabs, oa Waag Society en is op het moment verbonden aan de Industrial Design faculteit van de TU Eindhoven waar hij onder meer gamedevelopment doceert. Daarnaast is hij freelance projectmanager bij game gerelateerde projecten en documentairemaker.
Marcus Vlaar (oprichter en creatief directeur van RANJ) – RANJ serious games is een full-service studio gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van serious games, met de focus op de combinatie tussen spelprincipes en het inhoudelijke aspect. Een team van 30 gamedesigners, ontwerpers, programmeurs, animatoren, onderzoekers en didactische experts houdt zich uitsluitend bezig met het ontwikkelen en bouwen van games waar je echt wat van opsteekt of die anderszins een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.
Dinnerdeal
Het restaurant van LAB111 biedt speciaal voor de NBF netwerkborrel een aantrekkelijke en voordelige dinnerdeal aan: voor €17,50 krijg je een voor- en hoofdgerecht inclusief een glas wijn. Aanmelden voor de dinnerdeal kan bij het NBF-kantoor via nbf@nbf.nl of 020-6646588, uiterlijk op vrijdag 25 januari. Het diner wordt om 18:45 geserveerd in het restaurant en kan van te voren worden afgerekend bij de kassa van het restaurant.
Het programma van de avond:
18:00 – 18:45 inloop & borrelen aan de bar
18:45 – 20:00 dinnerdeal (optioneel)
20:00 – 21:30 programma in de kapel
21:30 – 23:00 borrelen aan de bar
Wat: NetwerkBorrel voor Film en tv (NBF) – thema: ‘Games & film’
Wanneer: maandag 28 januari 2012
Waar: New Art Space (voormalig SMART Project Space), Arie Biemondstraat 111, Amsterdam-West (Google Maps)
Voor wie: leden en alle film- en televisieprofessionals
Aanmelden voor de avond is gewenst en kan bij het NBF-kantoor via nbf@nbf.nl of 020-6646588. Geef bij je aanmelding ook even aan of je gebruik wilt maken van de dinnerdeal.