IFFR opent met De wederopstanding van een klootzak
De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel wordt de openingsfilm voor gasten en genodigden van het 42ste Filmfestival Rotterdam. Eerder al werd The Master van Paul Thomas Anderson als publieksopener bekend gemaakt.
De wederopstanding van een klootzak is gebaseerd op Van Driels graphic novel Ommekaar in Dokkum. De film is ook geselecteerd voor de Tiger Award-competitie.
Een Amsterdamse crimineel gaat na een bijna-dood-ervaring op zoek naar zijn vermeende moordenaar. Hij weet niet veel meer van hem dan dat hij een tatoeage van het wapen van Dokkum heeft en dus voert zijn zoektocht hem naar Friese dorp waar 1250 jaar geleden de heilige Bonifacius met bijlslagen om het leven is gebracht. Dat is in het kort de voornaamste verhaallijn van de graphic novel Ommekaar in Dokkum die Van Driel publiceerde in 2004.
De film De wederopstanding van een klootzak borduurt daar op voort en opent als een van de Tiger-kandidaten op 23 januari het 42ste International Film Festival Rotterdam. “Al in de recensies van Ommekaar in Dokkum schreef iedereen dat ik het zou moeten verfilmen”, vertelt Van Driel aan de telefoon. “En dus heb ik het op aanraden van ex-filmjournalist Bas Blokker aan producent Frans van Gestel laten lezen. Die was meteen enthousiast. Ik wist meteen dat ik het ook zelf wilde regisseren, al had ik op dat moment alleen nog maar de documentaire U spreekt met Frans Laufer (2000) gemaakt. Die is overigens nog steeds op internet te zien. En ik wist ook dat het geen tekenfilm moest worden. Veel te veel werk. Bovendien zag ik het toen ik aan de strip begon ook al als een uitgebreid storyboard voor me.”
Asielzoekerscentrum
Ommekaar in Dokkum werd ter gelegenheid van het Bonifaciusjaar in opdracht van de gemeente Dokkum gemaakt. Maar het is geen historische strip geworden. Net zomin als de film. “Ik wilde een eigentijds verhaal vertellen”, aldus Van Driel. “Ik was nog nooit in Dokkum geweest en het eerste gebouw wat ik zag toen ik daar aan kwam rijden was het asielzoekerscentrum. Er was destijds een hoop gedoe in Dokkum en omstreken rondom asielzoekers. Rita Verdonk wilde er het eerste ‘vertrekcentrum’ voor uitgeprocedeerde asielzoekers openen.”
“Naast de verhaallijn over crimineel Ronnie speelt daarom de Angolese asielzoeker Eduardo een belangrijke rol. Hij hoort van een chauffeur van de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND het verhaal over Bonifacius die daar destijds allerlei heilige bomen (en huisjes) omhakte. Dat verhaal gaat in zijn hoofd een eigen leven leiden.” En zo kwam de geschiedenis toch nog strip en film binnen.
Van Driel zette zich samen met Blokker aan het schrijven van het scenario. “We hebben er lang aan gewerkt. Het is belangrijk om met een goed scenario naar de set te gaan. Want dat is om eerlijk te zijn nog wel eens wat er aan de meeste Nederlandse films ontbreekt. Van producent Topkapi kregen we die ruimte ook. We zijn heel goed begeleid. En we zijn er aan door blijven werken terwijl we op geld wachtten en het draaien nog een jaartje moesten uitstellen omdat Reinout Oerlemans mijn cameraman Lennert Hillege had gestolen voor Nova Zembla.”
Paranoia
Een volbloed misdaadfilm wil Van Driel De wederopstanding van een klootzak niet noemen. “Het is een thriller geworden met allerlei onverwachte plotwendingen. De bijna-dood-ervaring van Ronnie zorgt ervoor dat hij alles veel zintuigelijker is gaan ervaren. Zo geniet hij plotseling veel meer van eten en laat hij zich door allerlei dingen om zich heen afleiden. Tot grote wanhoop van zijn lijfwacht. Zo komt hij van een gewelddadig bestaan vol paranoia in een andere wereld terecht. Van Driel: “We hebben geen heel gekke dingen met geluid en beeld gedaan; het zit hem vooral in de blik van de camera, het point-of-view van de film.”
Dana Linssen
De wederopstanding van een klootzak is te zien tijdens het Filmfestival Rotterdam van 23 januari tot en met 3 februari en wordt voorjaar 2013 in de Nederlandse bioscopen verwacht.