Verslag Industry Panel: ‘The Art of Funding Trailers’ op vrijdag 16 november 2012
Vorig jaar organiseerden de DDG en NBF tijdens het IDFA een themabijeenkomst ‘Tools for Trailers’ waarin Sigrid Dyekjaer spreker en panellid was. Veel bezoekers gaven aan erg geïnspireerd te zijn door haar presentatie waarna de DDG en NBF besloten om dit jaar een vervolg op deze dag te organiseren in de vorm van een besloten workshop en een Industry Panel met Sigrid als hoofdgast.
Op 16 november vond dit Industry Panel plaats in de Engelenbak. Tijdens deze middag sprak Sigrid over ‘funding trailers/pilots’ voor documentaires. Voor Sigrid is het interessant om deze presentatie te geven omdat Nederland net als Denemarken een klein land is in de international filmindustrie. Daarnaast spreken er relatief weinig mensen over de hele wereld Nederlands, net als Deens. Hoe kun je dan toch een internationaal aantrekkelijke film presenteren om co-producenten en financiers te vinden?
Net als (nu nog) in Nederland is er in Denemarken een filmfonds dat investeert in documentaires. Ook wordt er daar bij het indienen van een subsidie aanvraag vaak gevraagd om een trailer of, zoals Sigrid het liever noemt, een pilot van het project. Hoewel de regels in Denemarken anders zijn wat betreft het draaien voordat er een aanvraag wordt ingediend, is er wel een aantal dingen dat je in Nederland zou kunnen doen om toch een goede pilot te produceren, zelfs zonder gedraaid te hebben.
Sigrid wil liever dat haar regisseurs pilots maken die goed in elkaar zitten dan een documentaireplan van twintig pagina’s schrijven. De pilots helpen de regisseurs namelijk om goed na te denken over de structuur van het verhaal, de personages en vooral de vraag: wat wil ik als regisseur precies onderzoeken met deze film?
Als je nog geen materiaal hebt gefilmd dan kun je ervoor kiezen om materiaal van internet (bijvoorbeeld van YouTube) te gebruiken. Dit mag auteursrechtelijk gezien gewoon zolang de pilots alleen in besloten kringen vertoond worden. Je kunt dan materiaal kiezen dat qua sfeer of verhaal in de lijn ligt die jij wil gaan volgen. Mocht je wel alvast zelf materiaal geschoten hebben, dan zou je dit bij de fondsen kunnen presenteren als ‘research materiaal’.
Wat betreft de vorm en inhoud van een pilot raadt Sigrid aan om het kort te houden (3-5 min) en rekening te houden met het publiek dat je voor ogen hebt. Als je wilt dat je project internationaal verspreid kan worden, dan kun je het beste internationaal herkenbare thema’s behandelen. Het helpt om tussentitels te gebruiken met specifieke vragen of constateringen in correct Engels. Soms kun je hierbij het beste een native speaker betrekken. Daarnaast is het belangrijk om de pilot aan mensen te laten zien en te vragen naar de psychologische lengte. Lijkt het lang te duren of juist te kort? En waar hapert het verhaal? Vaak zijn de antwoorden op deze vragen precies de pijnpunten in het documentaireplan waar nog aan gesleuteld moet worden.
Een veelgestelde vraag uit het publiek blijft toch: ‘In Nederland mogen we vaak niet draaien voordat we subsidieaanvragen indienen, hoe moet dat dan?’ Sigrid raadt dus aan om het gefilmde materiaal als ‘research materiaal’ te presenteren en in zekere zin is dat ook het geval. Want hoe weet je of een personage werkt voor je camera als je hem of haar nog niet gefilmd hebt? Misschien klapt hij of zij wel helemaal dicht of is de persoon toch niet zo interessant op beeld. Sigrid pleit dus voor het draaien voorafgaand aan een subsidieaanvraag en gelukkig lijkt bijvoorbeeld het Nederlands Filmfonds hier tegenwoordig ook meer voor open te staan.
De conclusie van Sigrid is dus dat je, om een goede pilot te maken, vooral heel veel moet researchen: het liefste met je camera erbij en zonder al te veel te schrijven.
Na afloop van deze inspirerende presentatie werd er nog druk nagepraat en veel bezoekers hadden toch nog een vraag voor Sigrid. In februari zal ze weer terugkomen om de besloten workshop van de DDG en NBF over pilots maken voort te zetten. We kijken uit naar haar bezoek en zien jullie allemaal graag maandag 26 november a.s. op onze NBF avond in SMART Project Space waar we verder zullen praten over het pitchen van projecten met Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, Jos de Putter en Harmen Jalvingh. Meld je nu aan via nbf@nbf.nl!