Filmfonds maakt nieuwe organisatie bekend

Het Nederlands Filmfonds heeft de eerste benoemingen voor 2013 bekendgemaakt.

Frank Peijnenburg wordt Hoofd Screen NL

Dorien van de Pas wordt Filmconsulent Talentontwikkeling/Hoofd New Screen NL

Bero Beyer, José van Doorn en Monique Ruinen worden Filmconsulent Speelfilm

Pieter Fleury wordt Filmconsulent Documentaire

Renée van der Grinten wordt Filmconsulent Filmisch Experiment & Documentaire

Verdere benoemingen worden later dit jaar bekend gemaakt.

Het Fonds heeft ter voorbereiding van de beleidsplanperiode 2013-2016 een reorganisatie doorgevoerd. Per 1 januari 2013 introduceert het Fonds drie programma’s met een specifiek profiel voor de ontwikkeling, realisering en distributie van filmproducties: New Screen NL voor nieuw talent, filmisch experiment en korte (animatie)film, Screen NL voor speelfilm, lange animatiefilm en lange documentaires primair gericht op regisseurs die hun tweede of volgende film maken en Screen NL Plus, het (semi) automatische programma gericht op de realisering van bioscoopfilms voor een groot publiek en de distributie van filmproducties. Elk programma wordt geleid door een hoofd dat verantwoordelijk is voor het proces van beoordeling en advisering. Voor de selectie van projecten werkt het Fonds niet langer met een adviescommissie maar start het met het internationaal beproefde filmconsulentensysteem.

Filmconsulenten analyseren, beoordelen en adviseren inhoudelijk over filmplannen. Het subsidiebureau (projectbegeleiders en productiebeheerders) verzorgt daarbij de productionele en zakelijke analyse en adviseert over de hoogte van een bijdrage. Filmconsulenten worden aangesteld voor een periode van 3 jaar met de optie van verlenging. Voor advisering over filmactiviteiten blijven externe adviseurs betrokken evenals voor de advisering bij samenwerkingsprojecten met derden.

Frank Peijnenburg (1955) werkte bij Frascati Productions en was zakelijk leider van Theatergroep Carrousel. Hij werkte 15 jaar bij de Publieke Omroep als redacteur bij verschillende culturele programma’s, als Hoofd aankoop bij de NPS o.a. voor Wereldcinema, Cinema 3 en Het Uur van de Wolf. Daarna was hij eindredacteur Filmaankoop NPO. Hij was een van de initiatiefnemers van Kort!. De laatste 6 jaar was hij director acquisitions bij filmdistributeur A-film en sinds 2010 Artistiek Intendant bij het Nederlands Filmfonds.

Dorien van de Pas (1962) had haar eigen adviesbureau voor de film- en culturele sector. Daarna was zij werkzaam als directeur van Desmet en Cinecenter, als salesmanager bij filmdistributeur Meteor/Polygram en programmeur voor Filmtheater ’t Hoogt. Vervolgens was zij zeven jaar stafmedewerker bij het Mediafonds en verantwoordelijk voor aanvragen televisiedrama, jeugdprogramma’s, speelfilms, radio en regionale omroepen. Van de Pas werkt sinds 2009 als Hoofd speelfilm voor het Filmfonds en als representative voor Eurimages namens Nederland.

Bero Beyer (1969) werkte onder meer voor het International Film Festival Rotterdam en het Oerol Festival en is sinds 12 jaar filmproducent. Hij produceerde en schreef onder meer Paradise Now, (2006) winnaar van de European Film Academy Awards for Best Screenwriter (Bero Beyer en Hany Abu Assad), genomineerd voor een Oscar en een Golden Globe en in 80 landen uitgebracht, en Salt of this Sea (regie: Annemarie Jacir, 2008)  die werd geselecteerd in Un Certain regard in Cannes. Huidige projecten van zijn productiebedrijf Augustus Film in verschillende stadia van realisering zijn onder meer: Qissa, Land en Woman and man.

José van Doorn (1952) heeft de afgelopen jaren als producent en line producer gewerkt aan een groot aantal artistieke films, publieksfilms en documentaires. Onder meer De Passievrucht (regie: Maarten Treurniet 2003), The Bird can’t fly (regie: Threes Anna 2007), Bride Flight (regie: Ben Sombogaart 2008), Coup de Grace (regie: Clara van Gool 2011) ), Silent City (regie: Threes Anna 2011), Supernova (regie: Tamar van den Dop 2012) en &ME (regie: Norbert ter Hall 2012). Ook gaf Van Doorn leiding aan de afdeling drama van de NCRV, was directeur van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten en docent productie aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Verder geeft zij sinds 2010 op projectbasis financiële adviezen aan het Filmfonds.

Monique Ruinen (1967) werkte als samensteller en aankoper jeugdproducties bij de AVRO en als dramaturg bij de VARA en de AVRO en voor verschillende producenten. Ook programmeerde zij zes jaar voor filmfestival Cinekid en was daar tevens projectmanager van het vijfdaagse programma voor internationale media professionals. Ruinen adviseerde zowel voor het Filmfonds (jeugd) als het Mediafonds (jeugd en drama) en werkt sinds 2011 als Algemeen Secretaris bij de Dutch Directors Guild.

Pieter Fleury (1955) is regisseur en producent van documentaires, televisiefilms, opdrachtfilms en commercials. Zo regisseerde hij onder meer de documentaire Ramses, oú est mon prince over Ramses Shaffy die het Gouden Kalf won voor de Beste Lange Documentaire in 2002. Verder drong hij door tot Noord-Korea en maakte daar de gelauwerde film Noord-Korea, een Dag uit het Leven (2004) die wereldwijd vertoond werd. Fleury is sinds mei 2012 Hoofd Documentaire bij het Filmfonds.

Renée van der Grinten (1967) was mede oprichter van documentaire-productiebedrijf Selfmade Films (o.a. Ramses, Justiça) en werkte voor verschillende organisaties in de filmsector. Zij organiseerde een aantal jaren bij IDFA de dagelijkste talkshows, was creatief producent bij Lemming Film (o.a. De kinderen van mijn vader) en eindredacteur bij De Familie (De magie van wetenschap). Zij is sinds 2010 Hoofd e-cultuur, Experimentele en Korte Film bij het Filmfonds.

Het Filmfonds staat voor de uitdaging met een beperkt budget het Nederlands filmtalent nationaal en internationaal optimaal te laten floreren en de filmproductie maximaal te stimuleren. ”Met dit team en maximale inzet van de sector gaan we deze uitdaging vol vertrouwen aan” aldus directeur/bestuurder Doreen Boonekamp.

Bron: Nederlands Filmfonds