Nieuwe regels sponsoring op radio en tv
De Beleidsregels sponsoring commerciële media-instellingen 2012 en de Beleidsregels reclame commerciële media-instellingen 2012, opgesteld door het Commissariaat voor de Media, zijn deze maand in werking getreden.
De beleidsregels zijn niet alleen van belang voor commerciële omroepen, maar gelden ook voor aanbieders van door de Mediawet 2008 gereguleerde videodiensten (zoals video on demand-diensten). Essentie van de regels is dat veel niet mag. Op details zijn de regels versoepeld. Zo mag op de radio bij de sponsorvermelding voortaan ook het audiologo van de sponsor worden gebruikt.
Ook mag splitscreen reclame maximaal tweederde van het totaal beschikbare beeld innemen in plaats van de eerder voorgestelde limiet van vijftig procent. Het verbod op afzonderlijke reclamespots geldt als voorheen niet voor programma’s bestaand uit het verslag of de weergave van sportevenementen. In andere programma’s kunnen afzonderlijke spots bij uitzondering worden opgenomen en moet het aantal volgens de toelichting beperkt blijven tot maximaal twee per uur.
Bron: SOLV/Villamedia