Omzet tv -reclame daalt in eerste halfjaar
De netto bestedingen voor televisiereclame bedroegen volgens marketingcentrum SPOT in het eerste halfjaar van 2012 € 472 miljoen. Dat is 3,5 procent minder dan in het eerste zes maanden van 2011.
De spot omzet is in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 415 miljoen, een daling van 3,7 procent ten opzichte van 2011. De daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste kwartaal onder meer als gevolg van de vroege uitschakeling van het Nederlands voetbalelftal tijdens het EK.
Voor de eerste keer publiceert SPOT ook op halfjaar-basis de omzetten voor non spot. Dit is omzet gerealiseerd met onder andere billboarding, brand promotions, product placement en programma participatie. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze omzet € 57 miljoen. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nagenoeg gelijk met € 58 miljoen.
De tv-markt is niet over de gehele linie gedaald. De reclamebestedingen in de branches Financiële Dienstverlening, Persoonlijke Verzorging, Telecom & ICT en Voeding- & Genotmiddelen liepen terug, maar de branches Retail, Automotive en Overheid & Educatie gaven juist meer uit.
Michel van der Voort, directeur SPOT: ‘Het krachtige medium TV heeft als één van de laatste media nu ook de hinder ondervonden van de economische recessie. Ook zijn veel campagnes die inhaakten op het EK voetbal in juni afgebroken, in veel gevallen om later in het jaar herplaatst te worden. Gegeven de economische onzekerheid ben ik dan ook voorzichtig optimistisch over de tweede helft van het jaar.’
Bron: Spreekbuis