Zomerprogramma Simone Signoret & Yves Montand

Van 11 juli tot en met 29 augustus 2012 presenteert EYE een retrospectief van Simone Signoret en Yves Montand. De twee sterren van de Franse film werkten met grote regisseurs uit de Franse cinema, trokken de aandacht door hun politiek engagement en waren buitengewoon geliefd bij het publiek.

Signoret dwong respect af met haar vertolkingen van door het leven getekende vrouwen, Montand – ook beroemd als zanger – was de belichaming van de Franse charmeur die gestalte gaf aan stoere, maar ook gevoelige mannen.

Simone Signoret (1921-1985) en Yves Montand (1921-1991) werkten met de grote regisseurs uit de Franse cinema en hadden tegenspelers als Romy Schneider, Marilyn Monroe, Alain Delon en Jean Gabin. Het leven van de twee kende veel drama, onder meer door hun bewogen huwelijk en een hartstochtelijk, soms controversieel politiek engagement.

Signoret en Montand huwden in 1951. De twee vormden een sterrenkoppel van wie het privé-leven soms breed werd uitgemeten in de roddelpers, maar zijn grootste internationale bekendheid dankte het paar aan zijn politiek engagement: Sovjetdissidenten, Chileense vluchtelingen en stakende fabrieksarbeiders konden op hun steun rekenen.

Decennialange acteercarrières
Yves Montand maakte naam als zanger en kreeg pas later bekendheid als acteur, met name door zijn vertolking van een onversaagde avonturier in de thriller Le salaire de la peur (1953) van Henri-Georges Clouzot. Met de voor het kolonelsregime gevluchte Griekse regisseur Costa-Gavras draaide hij een reeks succesvolle politieke thrillers (Z, L’aveu en L’état de siège), Claude  Sautet regisseerde hem in zijn precieze observaties van het gewone leven César et Rosalie en Vincent, François, Paul et les autres. In de jaren tachtig beleefde Montand zijn laatste grote succes met de Pagnol-verfilmingen Jean de Florette en Manon des sources. Montand was tussen 1946 en 1991 te zien in bijna vijftig films.

Anders dan Montand acteerde Simone Signoret al vroeg onder grote regisseurs als Max Ophüls (La ronde) en Henri-Georges Clouzot (Les diaboliques) Haar grote doorbraak – Oscarbekroning – kwam met Room at the Top (1959), de verfilming van Jack Osbornes gelijknamige roman.  In haar latere carrière tekende ze vaak voor oudere vrouwenrollen, die ze buitengewoon levensecht vertolkte. Een van haar bekendste rollen, die van hoerenmadam Rosa, zou ze spelen in La vie devant soi van Moshe Misrahi.

Gelukkig weerzien
Het zomerprogramma – een samenwerking met Institut Français – biedt de unieke gelegenheid om alle beroemde én minder bekende films van Signoret & Montand nog eens te zien. Ook zijn er speciale evenementen, waaronder een vraaggesprek van filmcritica Floortje Smit met cabaretier Marc-Marie Huijbregts over zijn lievelingsfilm Le chat en een Klassiekerlezing over Casque d’or (de gerestaureerde kopie wordt door EYE heruitgebracht) door filmjournalist André Waardenburg.

Bron: EYE